ارز دیجیتال بهتره یا بورس ؟ چه فرقی دارند ؟

3
4.6/5 - (10 امتیاز)

امروزه کمتر کسی وجود دارد که نام ارز دیجیتال را نشنیده باشد یا به سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال فکر نکرده باشد. سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال بهتره یا بازار بورس؟ معامله در کدام بازار سود بیشتری دارد؟ خرید و فروش سهام بورس بهتر است یا خرید و فروش ارز دیجیتال؟ فرق ارز دیجیتال و بورس چیست؟ و… همه این پرسش‌ها تنها بخشی از سوالات افرادی است که می‌خواهند در بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند. یک سبد سرمایه گذاری سالم باید ترکیب متنوعی از دارایی‌ها باشد. بازار بورس و بازار ارز دیجیتال گزینه‌های سرمایه‌گذاری مناسب و معتبری هستند، اما اهداف و انگیزه‌های متفاوتی را در یک سبد سرمایه‌گذاری دنبال می‌کنند. تفاوت‌های فاحشی در نحوه خرید و فروش آنها و همچنین نحوه ارائه یک استراتژی سرمایه گذاری سالم وجود دارد.

صرافی‌های ارزهای دیجیتال و بورس‌ها یک وجه مشترک باهم دارند و آن آسان نمودن تجارت در حوزه مالی است. با این حال، نحوه داد و ستد دارایی ها، نوسانات بازار و همچنین تعدادی از عوامل دیگر مواردی هستند که این دو نوع مبادله با هم تفاوت دارند. برای اینکه بخواهید در بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید باید دانش و اطلاعات کافی در مورد هر دو بازار داشته باشید. اما متاسفانه هنوز افراد بسیاری هستند که از تفاوت‌ها و شباهت‌های دو بازار بورس و ارز دیجیتال بی‌اطلاع هستند. بنابراین ما قصد داریم تا شما را با بازار ارز دیجیتال و بازار بورس آشنا کنیم و تفاوت این دو بازار مهم سرمایه‌گذاری را برای شما شرح دهیم.

بورس یا ارز دیجیتال ؟

بازار بورس و بازار ارز دیجیتال هر دو از بازارهای پر ریسک بشمار می‌روند. سرمایه‌گذاری در هر دو بازار چالش‌های متفاوت خود را دارند. به هیچ عنوان ریسک سرمایه‌گذاری در بازار بورس و بازار ارز را پایین در نظر نگیرید. بنابراین برای سرمایه‌گذاری در این دو بازار باید از مدیریت ریسک بالایی برخوردار باشید. برای ورود به بازار بورس و بازار ارز دیجیتال باید دانش و مهارت کافی بدست آورید در غیر این صورت تمام سرمایه خود را از دست خواهید داد.

ریسک بورس بیشتره یا ارز دیجیتال؟

بررسی وضعیت بازار بورس و بازار ارز دیجیتال نشان می‌دهد که شدت ریسک در بازار ارز دیجیتال بسیار بیشتر از بازار بورس است. ارزهای دیجیتال می‌توانند در عرض فقط چند دقیقه نوسانات شدیدی را تجربه کنند که بر روی ارزش سرمایه شما تاثیر مثبت یا منفی بسیاری خواهد گذاشت. البته این بدان معنا نیست که بازار بورس چنین نوساناتی را تجربه نمی‌کند اما با توجه به پارامترهای مختلفی همچون: حجم مبنا، محدودیت دامنه نوسان و… میزان ریسک وارد بر سرمایه‌گذاری بازار بورس ایمن‌تر از بازار ارز دیجیتال است.

سوددهی بورس بیشتره یا ارز دیجیتال

میزان سوددهی بازارهای مالی با یکدیگر متفاوت است. پارامترهای گوناگونی وجود دارند که بر روی سوددهی بازار بورس و بازار ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارند اما با توجه به تمامی پارامترهای مختلف، پتانسیل سوددهی بازار ارز دیجیتال از بازار بورس بیشتر است. یک قانون کلی در حوزه مالی بازارهای مختلف وجود دارد و آن این است که: هر چقدر پتانسیل سوددهی یک بازار مالی بالا باشد میزان خطر و شدت ریسک آن بازار نیز عملا بالا خواهد بود. بنابراین شما می‌توانید طی بازه زمانی معینی در بازار رز دیجیتال سود بیشتری بدست بیاورید به شرط آنکه دانش و تخصص لازم را در این زمینه داشته باشید.

نقدشوندگی بورس بهتره با ارز دیجیتال

نقدشوندگی از جمله پارامترهای مهم در بازارهای مالی است. هنگامی که یک بازار مالی شرایط بحرانی را سپری می‌کند، عامل نقدشوندگی بسیار پر اهمیت جلوه می‌کند. وقتی نوسانات شدید است و بازار مالی مورد نظر نقدشوندگی پایینی دارد شما نمی‌توانید سرمایه خود را نقد نمایید و شما متحمل ضررهای سنگینی خواهید شد. بنابراین معیار نقدشوندگی در بازار بورس و بازار ارز دیجیتال بسیار مهم است.

میزان نقدشوندگی در بازار ارز دیجیتال نسبت به بازار بورس کاملا برتری دارد. شما در بازار ارز دیجیتال می‌توانید فقط در عرض چند ثانیه میلیاردها دلار را نقد کرده یا به از دیگری تبدیل نمایید و از این بابت هیچ نگرانی و چالشی را پیش رو نخواهید داشت.

فرق ارز دیجیتال و بورس چیست ؟

در ادامه شما را با مهم‌ترین تفاوت‌های ارز دیجیتال و بورس آشنا می‌کنیم:

  • نوسانات قیمت: همان طور که گفتیم نوسانات قیمت یکی از بارزترین تفاوت‌های بازار بورس و ارز دیجیتال است. نوسانات قیمت در بازار ارز دیجیتال می‌تواند بسیار سریع و گسترده باشد اما در بازار بورس نوسانات قیمت به ندرت از 10 درصد افزایش پیدا می‌کند و معمولا میان 5 تا 10 درصد متغیر است.
  • کارمزد معامله: میزان کارمزد معاملات در بازار بورس نسبت به ارز دیجیتال بسیار بالاست. در هر معامله (خرید و فروش سهام) بورس، کارمزد معامله چیزی در حدود 1.5 درصد سرمایه کارگزاران معامله است. این کارمزد در حجم معاملات کلان می‌تواند بسیار قابل توجه باشد. در صورتی که کارمزد معماله در بازار ارز بسیار ناچیز است و با توجه به نوع ارز و صرافی‌های مختلف می‌تواند متغیر باشد.
  • میزان سوددهی: میزان سوددهی در بازار ارز دیجیتال بسیار قابل توجه است به شرط آنکه مهارت و دانش کافی را در این زمینه داشته باشید. سود سهام در بازار بورس توسط هیئت مدیره شرکت تعیین و به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود اما چنین چیزی به نام سود سهام در بازار ارز دیجیتال وجود ندارد.

تفاوت مهم بورس و ارز دیجیتال

  • دسترسی به اطلاعات حساس: دسترسی یافتن به اطلاعات مهم و حساس در بازارهای مالی بسیار مهم و حیاتی است. عوامل متفاوتی وجود دارند که بر سود یک ارز یا سهام تاثیر می‌گذارند به عنوان مثال آغاز یک قرارداد مهم کاری بر ارزش سهام یک شرکت تاثیر بسزای دارد. اگر کسی بتواند زودتر به این اطلاعات حساس دست پیدا کند و اقدام به خرید سهام شرکت نماید، سود قابل ملاحظه‌ای نصیبش خواهد شد. باید اذعان نمود که در بازار بورس تجارت بر اساس چنین اطلاعات حساسی جرم است. اما در بازار ارز دیجیتال استفاده از اطلاعات حساس منع قانونی ندارد. افراد می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های مختلف و تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال خودشان شرایط بازار ارز را ارزیابی نموده و به خرید و فروش ارز مورد نظر بپردازند.
  • حق مالکیت: از بارزترین تفاوت‌های بورس و ارز دیجیتال حق مالکیت است. در بازار ارز دیجیتال وقتی شما ارز دیجیتالی را خریداری می‌کنید تنها مالک ارز دیجیتال خود هستید.در بازار بورس زمانی که شما سهام شرکتی را می‌خرید در تمام دارایی‌های آن شرکت سهم دارید اما در بازار ارز دیجیتال چنین چیزی وجود ندارد.

ساعت معامله بورس و ارز دیجیتال

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بازار بورس و ارز دیجیتال ساعت معامله است. بازار بورس در دنیا در ساعات خاص و تعیین شده‌ای فعالیت می‌کند و شما نمی‌توانید در کل شبانه روز در بازار بورس به انجام معامله بپردازید. همچنین در روزهای تعطیل انجام معامله در بازار بورس امکان‌پذیر نیست. اما در بازار ارز دیجیتال شما می‌توانید در هر زمانی از شبانه‌ روز اقدام به سرمایه‌گذاری نمایید و هیچ محدودیت زمانی و جغرافیایی نخواهید داشت.

سخن آخر

کسب دانش و مهارت لازم در پیش‌بینی، تحلیل و آنالیز اطلاعات در بازارهای مالی بسیار مهم و حیاتی است. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار بورس یا ارز دیجیتال را دارید هرگز با تکیه بر شانس وارد این بازارها نشوید که جز ضرر چیزی نصیبتان نخواهد شد. همچنین سرمایه‌گذاری در بورس و ارز دیجیتال نیازمند مدیریت ریسک بالایی است پس نیاز است که ریسک‌پذیری خود را محک بزنید. برای اینکه سرمایه‌گذاری مطمئن و سالمی در بورس و ارز دیجیتال داشته باشید باید معایب و مزایای هر دو بازار را به خوبی ارزیابی نمایید و با توجه به آنها اقدامات لازم را در حوزه مالی انجام دهید.

3 نظرات
  1. مرتضی می گوید

    خیلی خوب، یه محتوای دیگه برای نقدشونگی پول تو بورس میزارید؟

    1. تیم تحریریه می گوید

      سلام. بله حتما

  2. شکی می گوید

    خیلی شفاف توضیح دادین مرسی…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.