فرق ارز دیجیتال با فارکس چیست ؟

3
4.7/5 - (16 امتیاز)

امروزه ارز دیجیتال و بازار آن در میان سرمایه‌گذاران بسیار محبوب شده است. بازار ارز دیجیتال اکنون به رقیب سرسختی برای بازار فارکس تبدیل شده و در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های کلانی در بازار ارز دیجیتال انجام می‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار ارز دیجیتال را به دلیل نوسانات بالای قیمت و ریسک‌پذیری بالا به بازار فارکس ترجیح می‌دهند. البته این امر خود نیاز به دانش و مهارت بالا در بازارهای مالی از جمله بازار ارز دیجیتال و بازار فارکس دارد. بازار ارز دیجیتال و بازار فارکس هر دو از بازارهای با شدت ریسک بالا هستند اما فارکس از نوسانات نسبتا پایداری برخوردار است. در ادامه شما را با فرق ارز دیجیتال با فارکس و تفاوت بازار ارز دیجیتال با فارکس آشنا می‌کنیم.

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال نوعی ارز مجازی غیرمتمرکز است که از رمزنگاری برای امنیت، تایید و ایجاد واحدهای جدید استفاده می‌کند. بازار ارز دیجیتال مستقل از بانک مرکزی، سازمان‌ها و نهادهای دولتی عمل می‌کند. این نوع ارز از یک فناوری دفتر کل توزیع شده به نام بلاک چین برای انجام تراکنش‌ها و مبادلات ارز استفاده می‌نماید. یادگیری دانش ارز دیجیتال و بازار آن، برای متخصصان امور مالی، کارآفرینان، سرمایه گذاران و علاقه مندانی که می‌خواهند آگاهی خود را در مورد ارزهای دیجیتال، فناوری بلاک چین و کاربردهای آنها در صنایع مختلف بالا ببرند، بسیار ایده‌آل است. همچنین کسب مهارت در حوضه مالی ارز دیجیتال می‌تواند برای کسانی که به دنبال ایجاد شغل و کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال هستند بسیار مفید باشد. چون بازار ارز دیجیتال بسیار پر ریسک با دامنه نوسانات بالاست. .

فارکس و بازار آن

فارکس “Forex”، یا FX، مخفف Foreign Exchange به معنای ارز خارجی است. به عبارت دیگر اصطلاح ارز خارجی زمانی استفاده می‌شود که ارز یک کشور با واحد پول کشور دیگر مبادله شود. فارکس بزرگترین بازار مالی در جهان است که روزانه حدود 5 تریلیون دلار معامله در آن انجام می‌گردد. در ادامه اصول بازار فارکس را باهم مرور می‌کنیم:

اکثر  پرداخت‌های بین المللی و معاملات بازار فارکس با استفاده از دلار آمریکا، پوند انگلیس، ین ژاپن و یورو انجام می‌گردد. سایر ارزهای تجاری محبوب بازار فارکس عبارتند از: دلار استرالیا، فرانک سوئیس، دلار کانادا و دلار نیوزیلند. بازار فارکس، در ساعت 5 بعد از ظهر هر یکشنبه EST باز و شروع بع فعالیت می‌کند و در ساعت 4 بعد از ظهر  روزهای جمعه EST بسته می‌شود. در بازار فارکس هنگام معامله با “صرافی خارجی”، معاملات همیشه به صورت جفت ارائه می‌شوند. به عنوان مثال، هنگام مبادله یورو (واحد پول اتحادیه اروپا) در برابر دلار آمریکا، معامله به صورت EUR/USD ارائه می‌شود. اگر دلار را با ین ژاپن مبادله می‌کردیم، مظنه به صورت USD/JPY ارائه می‌شود.

شرکت کنندگان در بازار فارکس

بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از فارکس به عنوان ابزاری برای پوشش هزینه‌های صادرات/واردات کالاها و خدمات خود استفاده می‌کنند. معاملات فارکس عمدتاً سوداگرانه عمل می‌کند و از آنجایی که بازار فارکس قابلیت نقدشوندگی بسیار بالایی دارد معامله گران می‌توانند ارزها را تقریباً آنی بخرند و بفروشند. بنابراین سرمایه‌گذاران براحتی می‌توانند معاملات خود را به طور مؤثر مدیریت کنند. معاملات در بازار فارکس همچون بازار ارز دیجیتال با استفاده از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال انجام می‌گیرد. در ادامه شما را با تفاوت بازار ارز دیجیتال با فارکس و مزایا و معایب بازارهای فارکس و ارز دیجیتال آشنا می‌کنیم.

تفاوت بازار ارز دیجیتال با فارکس

فارکس و ارز دیجیتال، هر دو نوعی ارز در حوضه مالی بشمار می‌روند اما ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. فارکس مخفف ارز و مبادله خارجی است. همچنین ارز دیجیتال یک ارز غیرمتمرکز است که با رمزنگاری ایمن می‌شود تا تراکنش‌ها و مبادلات بازار ارز دیجیتال را انجام دهد. بنابراین، چه تفاوتی بین فارکس و ارز دیجیتال وجود دارد؟ یا تفاوت بازار فارکس با ارز دیجیتال در چیست؟ در ادامه برخی از تفاوت های کلیدی بین فارکس و ارز دیجیتال را باهم بررسی می‌کنیم:
  • تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی:

تحلیل فاندامنتال بازار فارکس، معمولاً شامل تجزیه و تحلیل داده‌های اقتصادی یک کشور و مقایسه آن با سایر کشورهایی است که ارزهایشان معامله می‌شود. تنش‌های سیاسی نقش بسزایی در تعیین نرخ ارز بازار فارکس دارد. از سوی دیگر، تحلیل بنیادی دارایی‌های ارز دیجیتال بر اساس ارزش مورد استفاده، تعداد افرادی که از آن استفاده می‌کنند و تیم توسعه دهنده آن ارز دیجیتال تعیین می‌گردد.
نوسانات قیمت فارکس و کریپتو هر دو تحت تأثیر عوامل عرضه و تقاضا هستند. بنابراین، وقتی تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان باشد، قیمت بالاتر خواهد رفت. در همین حال، زمانی که تعداد فروشندگان بیشتر از خریداران باشد، قیمت کاهش می‌یابد.

  • تنوع دارایی‌ها:

در معاملات بازار فارکس، سرمایه‌گذاران معمولاً روی جفت ارزهای اصلی تمرکز می‌کنند. به جدول زیر نگاه کنید. با این حال، به غیر از این 21 جفت ارز اصلی، معامله‌گران می‌توانند ارزهای عجیب و غریب و ارزهای کشورهای در حال توسعه را نیز معامله کنند. در مقایسه، تعداد و تنوع دارایی‌های بازار ارز دیجیتال بسیار بیشتر از فارکس است.
بر اساس آمارهای CoinMarketCap، در حال حاضر حداقل 22349 ارز دیجیتال رمزنگاری شده وجود دارد. از میان بسیاری از دارایی‌های رمزنگاری شده، چندین دارایی محبوب مانند BTC، ETH، SOL، ADA، DOGE و MATIC، فعال‌ترین ارز های دیجیتال مورد معامله هستند. اما به غیر از این ارزهای دیجیتال محبوب، آلتکوین های دیگری نیز وجود دارند که فقط علاقه‌مندان به رمزارزهای سخت افزاری از آنها اطلاع دارند.
به این ترتیب، بازار ارز دیجیتال تنوع گسترده‌ای از دارایی‌ها را برای تجارت ارائه می‌دهد. ارزهای دیجیتال یا دارایی‌هایی که بسیار بی‌ثبات هستند تا ارزهای دیجیتالی که ثبات بالایی دارند. در همین حال، بازار فارکس، تعداد و تنوع جفت ارزهای به مراتب کمتری از بازار ارز دیجیتال دارد. اما از نظر نوسان قیمت، بازار فارکس تقریبا تمایل به ثبات بیشتری دارد.

نوسان قیمت؛ مهمترین تفاوت بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال

نوسان قیمت یکی از بارزترین تفاوت‌های بین فارکس و ارز دیجیتال است. شناخته‌ شده‌ترین ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین می‌توانند نوسانات قابل توجهی را تجربه کنند. به عنوان مثال، ارزش بیت کوین در نوامبر 2021، به بالاترین رقم تاریخ 68990 دلار آمریکا رسید اما ارزش آن در ماه می 2021 به حدود 30000 دلار کاهش یافت. سپس طولی نکشید که دوباره در نوامبر 2022 به 15000 دلار آمریکا کاهش یافت. و در حال حاضر قیمت آن به 22000 دلار آمریکا افزایش یافته است. همچنین سایر ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده نیز ممکن است نوسانات قیمت شدیدتری را نیز تجربه کنند.
چنین نوسانات قیمتی به ندرت در بازار فارکس رخ می‌دهد. چنین نوساناتی معمولاً فقط روی جفت ارزهای عجیب و غریب اتفاق می‌افتد. این نوسانات قیمت تنها در صورت وجود تننش‌های اقتصادی فوق ‌العاده رخ می‌دهد. بنابراین، نوسانات قیمت در بازار فارکس در مقایسه با بازار ارز دیجیتال بسیار پایدارتر است. در نتیجه، این امر مدیریت ریسک را در بازار فارکس بسیار قابل اندازه‌گیری می‌کند. اگرچه، از نظر سود بالقوه، بازار ارز دیجیتال فرصت‌های بهتری را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

سوددهی بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال

میزان سوددهی یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بازار فارکس و ارز دیجیتال است. به طور کلی میزان سوددهی در هر دو بازار به نوسان قیمت ارزها در بازه‌ زمانی مشخص بستگی دارد. اما پتانسیل سوددهی بازار ارز دیجیتال بسیار بیشتر از بازار فارکس ایت. هر چند دارایی‌های بازار فارکس هم می‌توانند سود قابل توجهی ایجاد نمایند چون از معاملات بازار فارکس دارای اهرم بسیار بیشتری نسبت به بازار ارزهای دیجیتال است. اما باید توجه داشته باشید که هر چه معامله‌ای از اهرم بیشتری برخوردار باشد، میزان ریسک‌پذیری آن نیز بالاتر خواهد بود.

شدت ریسک در بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال

یکی دیگر از تفاوت‌های بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال، عامل ریسک است. ریسک سرمایه گذاری، هم در بازار ارز دیجیتال و هم در بازار فارکس از میزان بالایی برخوردار است. ریسک‌ در بازار ارز دیجیتال به دلیل نوسانات بالای ارزهای دیجیتال از شدت بیشتری برخوردار است. ارزش یک ارز دیجیتتال می‌تواند در یک لحظه نوسان قابل توجهی را تجربه نماید. اگر یک دارایی کریپتو از نظر نوسان قیمت خوب عمل نکند و پروژه با مشکلاتی روبرو شود، ارزش آن می‌تواند تقریباً 100٪ کاهش یابد.

بنابراین، شاید این سوال را از خود بپرسید:  آیا فارکس که نوسان قیمت آن نسبتا پایدارتر است، ریسک کمتری دارد؟ بازار فارکس نیز دارای ریسک و پتانسیل زیان‌های قابل توجهی است. و دلیل آن تنها افت شدید قیمت نیست، بلکه به عامل اهرم در معاملات بازار فارکس وابسته است. اهرم وجوه قرضی است که برای افزایش سود حاصل از معاملات در بازار فارکس استفاده می‌شود. در معاملات فارکس، اهرم معامله از 1:100 تا 1:1000 شروع می‌گردد. اما در بازار ارز دیجیتال، نسبت اهرم بسیار کمتر است. به عنوان مثال، در بیت کوین، نسبت اهرم تنها در محدوده 1:2 تا 1:20 متغیر است.

با این حال، اهرم مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. اگر هنگام استفاده از اهرم تصمیم اشتباه بگیرید، زیان‌هایی که تجربه می‌کنید بسیار بیشتر از ارز دیجیتال خواهد بود. هر چه نسبت اهرم استفاده شده بیشتر باشد، ضرر بیشتری در هنگام شکست خواهید داشت. به همین دلیل است که اگرچه نوسان قیمت در معاملات فارکس پایدارتر است، خطرات آن به دلیل وجود اهرم می‌تواند بیشتر از معاملات ارز دیجیتال باشد.

نقدینگی؛ تفاوت مهم دیگر بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال

نقدینگی عامل دیگری است که بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال را از هم متمایز می‌کند. در حال حاضر، بازار فارکس از سطح نقدینگی بالاتری نسبت به بازار ارز دیجیتال برخوردار است. آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد که معاملات روزانه فارکس در سال 2022 معادل 7.51 تریلیون دلار آمریکا و ارزش بازار جهانی ارز در سال 2021 معادل 2.409 کوادریلیون دلار بوده است. برای بازار ارز دیجیتال، با توجه به ماهیت غیرمتمرکز آن، به دست آوردن اعداد مطلق بسیار دشوار است. با این حال، حجم معاملات روزانه بازار ارز دیجیتال تنها حدود 100 میلیارد دلار آمریکا – 200 میلیارد دلار است. در اوج روند صعودی در می 2021، این رقم تنها به 500 میلیارد دلار رسید. از نظر سرمایه، ارزش بازار ارز دیجیتال در اوج آخرین دوره صعودی، 2.91 تریلیون دلار آمریکا بود.
از آنجایی که نقدینگی بازار فارکس بسیار بیشتر از بازار ارز دیجیتال است، انجام معاملات بزرگ در آن آسان‌تر خواهد بود. با توجه به اندازه بازار، سرمایه‌گذارن می‌توانند ارزهای فارکس را به قیمت دلخواه بفروشند یا بخرند. در همین حال، برای بازار ارز دیجیتال، قضیه کاملاً متفاوت است. خرید و فروش ارز‌های بزرگ و محبوب مانند: بیت کوین و اتریوم، به دلیل نقدینگی بالایی که دارند بسیار خوب است. اما برای سایر ارزهای دیجیتال، خرید و فروش با قیمت مورد نظر چالش بزرگی است.

ساعت کاری؛ تفاوت مهم دیگر بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال

ساعات کاری نیز یکی از تفاوت‌های بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال است. در بازار ارز دیجیتال، همه تراکنش‌ها را می‌توان در هر زمانی از شبانه‌روز انجام داد، زیرا بازار ارز دیجیتال 24 ساعته و  بدون توقف کار می‌کند.
در همین حال، برای بازار فارکس، اگرچه معاملات را می‌توان 24 ساعته انجام داد، اما این بازار فقط از دوشنبه تا جمعه‌ها باز است. یکی دیگر از مشکلات بازار فارکس  این است که معاملات محدود به صرافی یا کارگزار است، و هیچ معامله‌گر دیگری وجود ندارد.

مقررات و تنظیم خط مشی‌ها در بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال

مقررات فارکس توسط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان تنظیم می‌شود. از سوی دیگر، بازار ارز دیجیتال تا حدود زیادی غیرقابل تنظیم است و هر دولتی خط مشی متفاوت دارد. برخی از کشورها درباره ارز دیجیتال موضعی بی‌طرف دارند و برخی کاملاً آن را ممنوع می‌کنند.

سخن آخر

در ابتدا توصیه ما به شما این است که اگر قصد سرمایه‌گذاری چه در بازار فارکس و چه در بازار ارز دیجیتال را دارید؛ آگاهی و دانش خود را در این زمینه بالا ببرید. سرمایه‌گذاری در این بازارها اصلا وابسته به شانس نیست. بنابراین اگر آگاهی و مهارت کافی در سرمایه‌گذاری این بازارهای بزرگ مالی را ندارید دست نگه دارید. بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال به تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال نیاز دارند همچنین برای معامله در این بازارها باید از قدرت مدیریت ریسک بالایی برخوردار باشید. پس باز هم تکرار می‌کنیم: یادگیری، افزایش آگاهی و کسب مهارت حرف اول را در بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال می‌زنند.

3 نظرات
  1. مرتضی می گوید

    کامل و جامع، پست خوبی بود فرق داشت با سایت های دیگه، مرسی

  2. بابک می گوید

    ممنون، استفاده کردم

  3. Alaleh می گوید

    Perfect 🙌🏾✨️

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.