شیراز، بهشت ایران در استان فارس

0
5/5 - (1 امتیاز)

شیراز یکی از شهرهای تاریخی با آب‌وهوای دلپذیر است که در هر فصل از سال جذابیت‌های خاص خود را دارد و پذیرای گردشگران از اقصی نقاط کشور است. شیراز از نظر مکان‌های دیدنی به دسته‌های مختلفی همچون: جاهای دیدنی فرهنگی، تفریحی، تاریخی، طبیعی، مذهبی، سوغات و صنایع دستی و موزه‌ها تقسیم‌بندی می‌شود. در واقع از گذشته تاکنون شیراز به‌عنوان پایتخت فرهنگی و ادبی ایران شناخته می‌شود و سفر به این شهر برای گردشگران خالی از لطف نخواهد بود. افرادی که برای بازدید از جاهای دیدنی شیراز راهی این شهر می‌شوند، می‌توانند به‌دور از شلوغی و فضای شهر مدتی را در طبیعت سپری کنند.

همچنین، شیراز دارای جاذبه‌های متعددی است و به همین علت اغلب افراد آن را با نام‌هایی همچون: شهر گل و بلبل، شهر راز، شهر عارفان و… می‌شناسند. وجود آثار تاریخی مربوط به سلسه‌های مختلف، باغ‌های بسیار زیبا و سرسبز، مراکز تفریحی و آرامگاه‌ افراد نامی، سبب می‌شود هنگام بازدید از شهر سردرگم شوید و ندانید بین این همه جاذبه زیبا و منحصربه‌فرد کدام یک را انتخاب کنید. به‌هرحال برای بازدید و سفر به هر شهر قبل از هرچیز باید اطلاعاتی مختصر در رابطه با مناطق گردشگری آن به‌دست بیاورید تا برای سفر تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید و بتوانید برنامه‌ریزی کنید. زیبایی های شیراز به قدری زیاد است که ممکن است در یک سفر نتوانید همه را مشاهده کنید، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم با خرید بلیط هواپیما شیراز، زمان بیشتری را در این شهر رویایی سپری کنید.

معرفی دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی شیراز

شیراز جزء پنجمین شهر پرجمعیت و بزرگ در ایران محسوب می‌شود و به دلیل جاذبه‌های متعدد در بین گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار است. استان فارس دارای روستاها و شهرهای زیادی است که در هر فصل جلوه‌ای زیبا از جاذبه‌ها را مقابل چشمان گردشگران به نمایش می‌گذارد. جاهای دیدنی شیراز که از نظر تاریخی قدمت زیادی داشته و به سلسه‌های مختلف تعلق دارند، عبارتنداز:

دروازه قرآن؛ شاهکار معماری اسلامی

یکی از جاهای دیدنی شیراز، دروازه قرآن نام دارد که در قسمت شمال شرق شیراز است. این دروازه بین دو کوه چهل مقام و کوه باباکوهی قرار گرفته و ساخت آن به دوران سلطنت عضدالدوله دیلمی برمی‌گردد. دروازه نیز در گذشته توسط همین فرد ساخته شد و بالای آن قرآنی قرار داده شده تا بدرقه افرادی که از شهر خارج می‌شوند باشد. علاوه‌براین دروازه در زمان کریم خان زند مجدد بازسازی شد و دوجلد قرآن بالای آن قرار داده شد. البته، قرآن درحال حاضر در موزه پاریس نگهداری می‌شود و با نام قرآن هفده من شناخته می‌شود. با گذشت زمان و روی کار آمدن خاندان پهلوی دروازه قدیمی با دستور رضا شاه تخریب شد و سرانجام در سال 1328 از نو ساخته شد. مکان‌های دیدنی اطراف دروازه عبارتنداز:

  • باغ جهان نما
  • حافظیه
  • مقبره خواجوی کرمانی

مسیر دسترسی دروازه قرآن: آزادراه شیراز، مرودشت، بلوار امام رضا، ورودی شهر شیراز.

مجموعه وکیل شیراز

اگر به مکان‌های تاریخی علاقمند هستید، بازدید از مجموعه وکیل شیراز یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما است. در واقع با بازدید از این مکان تاریخی می‌توانید تاریخ و تمدن ایران را بهتر بشناسید و سفری پربار داشته باشید. مجموعه تاریخی وکیل شیراز دارای بناهای تاریخی و هنری زیر است:

مسجد تاریخی وکیل

مسجد وکیل نیز یکی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود که در دوران زندیه ساخته شده است. این بنای تاریخی در نزدیکی بازار و حمام وکیل قرار دارد و شما می‌توانید چندین مکان را فقط در چند ساعت بازدید کنید. مسجد با سبک معماری خاصی ساخته شده که هر بازدید کننده‌ای را با زیبایی بی‌نظیر خود مدهوش می‌کند. همچنین مسجد تاریخی وکیل توسط کریم خان زند ساخته شد و دو شبستان و ایوان دارد. یکی دیگر از جاهای دیدنی مسجد شبستان جنوبی آن بوده که با ستون‌های سنگی و مارپیچ زیبایی بنا را دوچندان کرده است.

حمام تاریخی وکیل شیراز

حمام وکیل نیز همانند مسجد یادگاری بازمانده از دوران زندیه و کریم خان زند است. در حمام بخش شاه نشین وجود دارد که در گذشته توسط شاهان استفاده می‌شد. همچنین حمام دارای قسمت‌های زاویه‌داری است که در گذشته مانع از خروج گرما می‌شدند. با ورود به داخل حمام زیر گنبد آن شاهد نقوش آهک‌بری بسیار زیبایی خواهید بود که ریشه در مذهب و سنت مردم دارند.

حافظیه؛ میعادگاه عاشقان حافظ

همه می‌دانیم که شهر شیراز دارای جاذبه‌ای محبوب برای عاشقان و میعادگاه دلداگان یعنی حافظیه است. آرامگاه حافظ واقع در شمال این شهر با مساحتی حدودا دو هکتاری و قدمتی که به دوران کریم خان زند برمی‌گردد، یکی از خاص‌ترین و زیباترین معماری‌ها را دارد. همچنین معماری این بنا به سبک زندیان و هخامنشیان بوده و اطراف آرامگاه توسط درختان بسیار سرسبز و بلند پوشیده شده است. حافظیه یکی از برترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود که بازدید آن روح دلداگان حافظ را تازه می‌کند.

مسیر دسترسی و بازدید از حافظیه: آرامگاه حافظ در منطقه شمالی شهر، بلوار آزادی، بین چهارراه ادبیات و حافظیه قرار دارد. ساعات بازدید از این مکان نیز از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۰:۳۰شب است.

بازار قدیمی وکیل

در زمان حکومت زندیه بازاری به دستور کریم خان زند ساخته شد که درحال حاضر یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین بازارهای کشورمان ایران محسوب می‌شود. بازار وکیل شیراز دسترسی راحتی به نقاط مختلف دارد و در مرکز شهر قرار گرفته است. البته، ناگفته نماند که تقریبا تمام قسمت‌های بازار سالم باقی مانده و تجارت و فروش توسط مغازه‌داران همچنان جریان دارد. به‌نوعی می‌توان گفت بازار وکیل شیراز قلب تپنده تجارت این شهر بوده که در آن انواع سوغات و صنایع دستی این شهر به‌فروش می‌رسند. گردشگران نیز می‌توانند سوغات و صنایع را تهیه کنند و برای عزیزان خود هدیه ببرند.

خانه تاریخی زینت الملک

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز خانه زینت الملک شیراز است که در خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته و نارنجستان قوام در همسایگی آن است. این بنای تاریخی دارای معماری سنتی خاص بوده و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. اگر به باغ نارنجستان قوام بروید می‌توانید از خانه زینت الملک هم دیدن کنید. چراکه این بنای تاریخی در ضلع غربی باغ قرار دارد. در واقع خانه زینت الملک در سال ۱۲۹۰ توسط فردی به‌نام علی محمدخان قوام الملک دوم ساخته شد. همچنین در سال ۱۳۰۲ کار نیمه تمام خانه توسط محمدرضا خان قوام الملک سوم کامل شد و زینت الملک که دختر قوام الملک چهارم بود در این خانه زندگی می‌کرد.

مسیر دسترسی و بازدید از خانه زینت الملک: بنا واقع در خیابان لطفعلی خان زند، بعد از بلوار زینبیه قرار دارد و ساعات بازدید آن از ۸ صبح الی ۷ شب است.

ارگ کریم خان: گنجینه ملی ایران

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز که از اهمیت زیادی برخوردار بوده و جزء مهم‌ترین آثار تاریخی شیراز است، ارگ کریم خان نام دارد. این مکان تاریخی در زمان حکومت زندیه ساخته شد و در حال حاضر یکی از آثار ملی ایران محسوب می‌شود. محل قرار گیری ارگ کریم خان در ضلع شمال شرق میدان شهدا است و با دیوارهای خوش قامت و برج‌های متعدد توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. همچنین در ارگ، حمامی وجود دارد که دارای معماری سنتی و بسیار زیبا است.

مسیر دسترسی و بازدید از ارگ کریم خان: شمال شرقی میدان شهدا، بلوار هجرت. ساعات بازدید بنا ۹ صبح الی ۱۰ شب.

نقش رستم مرودشت

نقش رستم یکی از جاهای دیدنی شیراز است که آرامگاه شاهان بزرگ هخامنشی ازجمله: خشایارشا و داریوش بزرگ در آن‌جا قرار دارد. در مجموعه تاریخی نقش رستم بر روی بناهای سنگی تاج‌گذاری اردشیر بابکان و پیروزی شاپور اول بر رومیان و همچنین کعبه زرتشت به تصویر کشیده شده است. در واقع با وجود تصاویر و معماری موجود روی سنگ‌ها می‌توانید به شکوه و تمدن ایران پی ببرید.

اگر به شیراز سفر می‌کنید حتما بازدید از نقش رستم را در لیست خود داشته باشید و سری به آن بزنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. نکته دیگر این‌که گردشگران ایرانی تنها با پرداخت ۳۰۰۰ تومان و گردشگران خارجی با ۲۰۰۰۰ تومان می‌توانند وارد مجموعه شوند.

مسیر دسترسی نقش رستم: روستای زنگی آباپ واقع در شمال مرودشت. ساعات بازدید از مجموعه در تابستان ۷:۳۰ الی ۱۸:۳۰ و در پاییز از ۸ الی ۱۷.

مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است که قدمت زیادی دارد و در دوران صفویه ساخته شده است. در واقع مسجد در سال ۲۶۵ هجری قمری بر روی عبادتگاهی بنا شده و در حال حاضر محل تجمع شیرازی‌ها در جمعه است. برای ورود به مسجد هزینه‌ای از شما دریافت نمی‌شود و رایگان است.

مسیر دسترسی مسجد عتیق: شیراز، ضلع جنوب شرقی شاهچراغ. ساعات بازدید مسجد نیز از ۹ الی ۱۲ ظهر و از ۱۴ الی ۱۶:۳۰.

جاهای دیدنی شیراز در فصل بهار

شیراز شهری است که با وجود جاذبه‌های فراوان همیشه انتخاب گردشگران است. اما فصل بهار دیدنی‌های این شهر در اوج زیبایی خود هستند. مکان‌های دیدنی شیراز که در فصل بهار زیباتر و دیدنی‌تر هستند عبارتنداز:

باغ گیاه شناسی(باغ ارم شیراز)

اگر بخواهیم یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین باغ‌های شیراز را معرفی کنیم، بی‌شک نام باغ ارم شیراز در اولویت خواهد بود. قدمت این باغ زیبا به دوران مغولان و‌ سلجوقیان برمی‌گردد. همچنین می‌توان گفت باغ گیاه‌شناسی یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در فصل بهار و تابستان بیشترین گردشگر را دارد. با ورود به این باغ شاهد معماری بسیار زیبا، کتیبه‌های قدیمی، کاشی‌کاری و نقاشی‌های گوناگون و فضای سبز در آن خواهید بود. باغ ارم شیراز به دلیل داشتن انواع گیاهان سرسبز با عنوان باغ گیاه‌شناسی نیز شناخته می‌شود. گیاهان و گل‌های موجود در باغ ارم عبارتنداز:

  • درختان کاج
  • درختان سرو
  • گل‌های میخک
  • درختان ارغوان
  • درختان انار
  • بید مجنون
  • گل‌های بنفشه و اطلس

مسیر دسترسی باغ ارم شیراز: باغ واقع در خیابان ارم، میدان ارم، نزدیک دانشگاه شیراز.

دشت ارژن شیراز

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز که بازدید از آن در فصل بهار حال و هوای دلچسبی دارد، دشت ارژن که با نام دشت ارجن یا ارزن نیز شناخته می‌شود است. این دشت زیبا در ۶۰ کیلومتری شهر شیراز واقع شده و دارای اقامتگاه‌ها و مسافر‌خانه‌های زیادی برای اقامت گردشگران است. برای دسترسی به دشت زیبای ارژن کافی است یک‌ساعت در مسیر باشید و از سمت شیراز به کازرون حرکت کنید.

در نزدیکی دشت انواع کافه رستوران‌ها برای گذران اوقات فراغت وجود دارند. اگر سفری به این منطقه داشتید، بازدید از تالاب ارژن که به نام دریاچه ارژن نامیده می‌شود را فراموش نکنید. البته، دشت ارژن در فصل پاییز و زمستان هم بسیار زیبا و جذاب است، چراکه در این فصل‌ها شاهد کوچ پرندگان مهاجر و گل‌های نرگس در دشت خواهید بود. در دشت ارژن جاذبه‌های متعددی وجود دارند که عبارتنداز:

  • دریاچه ارژن
  • آبشار ارژن
  • تالاب ارژن
  • منطقه حفاظت شده ارژن
  • بازارچه‌های سنتی دشت ارژن

مسیر دسترسی به دشت ارژن: واقع در ۶۰کیلومتری شهر شیراز.

باغ نارنجستان: عمارتی زیبا در قلب شیراز

یکی دیگر از باغ‌های زیبا و سرسبز شیراز در فصل بهار باغ نارنجستان قوام نام دارد. در واقع جذابیت این باغ کمتر از باغ ارم نیست و بازدید از آن هم برای گردشگران خالی از لطف نخواهد بود. چیزی که سبب جذابیت و زیبایی باغ شده وجود انواع درختان به ویژه بهار نارنج بسیار خوشبو است. همچنین داخل باغ، موزه‌ای وجود دارد که انواع اشیاء گرانبها و نفیس در آن نگهداری می‌شوند.

مسیر دسترسی به باغ نارنجستان قوام: بلوار زینبیه، خیابان لطفعلی خان زند.

جاهای دیدنی شیراز در فصل تابستان

فصل تابستان هوا کمی گرمتر از فصول دیگر می‌شود و اغلب گردشگران به دنبال مکانی دنج با آب‌و‌هوای خنک می‌گردند. بنابراین پیشنهاد ما مناطق ییلاقی و یا کوهستانی دارای دریاچه هستند که بتوانید در آن‌جا در اقامتگاه‌های بوم‌گردی بمانید و از امکانات تفریحی منطقه استفاده کنید. بهترین جاهای دیدنی شیراز در تابستان عبارتنداز:

تنگه بستانک شیراز

در ایران مناطق دیدنی زیادی وجود دارند که به علت زیبایی بیش ازحد به آن‌ها بهشت گمشده می‌گویند. تنگه بستانک شیراز نیز مکانی بسیار سرسبز، دنج و دلرباست و گردشگران نام آن را بهشت گمشده شیراز گذاشته‌اند. تنگه بستانک دارای درختانی انبوه، زمین‌های کشاورزی در اطراف، آب‌و‌هوایی بسیار خنک و ییلاقی، چشمه‌ها و آبشار‌ها و… است.

وجود تمامی این موارد تنگه را به یکی از دلچسب‌ترین جاهای دیدنی شیراز در فصل تابستان تبدیل کرده‌ است. انواع درختان بادام، پسته، شیرین بیان و بلوط سبب زیبایی مناطق اطراف تنگه شده‌اند. همچنین در تنگه حیوانات زیادی ازجمله سنجاب، روباه، انواع پرندگان شکاری، خرس قهوه‌ای و… وجود دارند. گردشگران اگر قصد اقامت در این مکان را دارند می‌توانند چادر بزنند یا به اقامتگاه‌های اطراف تنگه بروند.

آبشار مارگون یا آبشار چشمه‌ای شیراز

در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا آبتنی تفریحی دلچسب و مهیج است که اغلب گردشگران برای انجام آن به‌دنبال آبشار یا دریاچه می‌گردند. آبشار مارگون شیراز گزینه خوبی برای تفریح و گذران اوقات فراغت است که می‌توانید از آن بازدید کنید و از آب‌و‌هوای آن نهایت لذت را ببرید. در واقع نبود رودخانه و خروشیدن آبشار از چندین چشمه مختلف سبب نام‌گذاری آن به‌عنوان آبشار چشمه‌ای شده و در حال حاضر جذاب‌ترین جاذبه شیراز محسوب می‌شود. افرادی که قصد اقامت در آبشار مارگون را دارند می‌توانند کمپ کرده و اوقات خوشی را سپری کنند. این مکان تفریحی یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز برای فصل تابستان به شمار‌ می‌رود و دارای امکاناتی نظیر: سرویس بهداشتی، پارکینگ عمومی و… است.

مسیر دسترسی آبشار مارگون: واقع در فاصله ۱۳۰ کیلومتری از سپیدان شیراز، دهستان مارگون.

گردشگاه میان کتل

اگر به مناطق کوهستانی علاقمند هستید، رفتن به گردشگاه میان کتل را فراموش نکنید. این منطقه یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود و اوقات خوشی را برای گردشگران فراهم می‌کند. در واقع پس از گشت و گذار در گردشگاه و لذت بردن از آب‌و‌هوای کوهستانی آن می‌توانید از کاروانسرای تاریخی میان کتل نیز دیدن کنید. کاروانسرا در دوران صفویه ساخته شده و اشیاء بسیار قدیمی در آن نگه‌داری می‌شوند. علاوه‌بر‌این گردشگاه میان کتل در فصل زمستان هم بسیار زیباست و بارش برف هم زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

مسیر دسترسی به گردشگاه میان کتل: در نزدیکی جاده قدیم شیراز به سمت کازرون، ۱۸ کیلومتری جنوب غربی دشت ارژن.

دریاچه هفت برم: جلوه زیبای طبیعت

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز در فصل تابستان دریاچه هفت برم نام دارد. از آن‌جایی که دریاچه در منطقه ییلاقی قرار داشته و آب‌و‌هوای بسیار خنکی دارد، انتخاب اغلب گردشگران است. همچنین دریاچه از ۳تالاب دائمی تشکیل شده و در فصل‌ پاییز که بارش بیشتر است حجم آب دریاچه نیز زیاد بوده و بیشترین گردشگر را دارد. با بازدید از این دریاچه به دلیل پوشش گیاهی انبوه آن زیبایی‌های منطقه و کوچ پرندگان مهاجر را شاهد خواهید بود. در این منطقه می‌توانید به آبتنی یا حتی ماهیگیری بپردازید. برای اقامت می‌توانید از اقامتگاه‌های موجود در این منطقه استفاده کنید که همگی چشم‌انداز رو به دریاچه دارند. اقامتگاه‌های این منطقه عبارتنداز:

  • اقامتگاه گردشگری بام برم شیراز
  • اقامتگاه گردشگری و بوم گردی هفت برم

جاهای دیدنی شیراز در فصل پاییز

علاوه‌بر فصل‌های بهار و تابستان یکی از قشنگ‌ترین زمان‌ها برای بازدید از جاذبه‌های شیراز فصل پاییز است. در این زمان آب‌و‌هوای شهر بسیار معتدل بوده و برای گردشگری مناسب است. بهترین و زیباترین جاهای دیدنی شیراز در فصل پاییز عبارتنداز:

دریاچه صورتی مهارلو

دریاچه صورتی یکی از خاص‌ترین دیدنی‌های شیراز محسوب می‌شود و برای علاقمندان به رنگ صورتی بی شک جاذبه‌ای فوق العاده است. علاوه‌براین در این دریاچه فلامینگوهای صورتی زندگی می‌کنند که سبب جذابیت منطقه شده‌اند. شاید برای‌تان سوال پیش بیاید که چرا فصل پاییز بهترین زمان سفر به شیراز است؟! باید بگوییم پاییز فصل پربارشی بوده و در این زمان دریاچه پرآب می‌شود. همچنین دریاچه در فصل تابستان به دلیل کمبود بارش‌ها کمی خشک شده و بیشتر از نمک آن برای کاربردهای تجاری و صنعتی استفاده می‌شود.

پیشنهاد ما برای بازدید این است که در ماه‌های پربارش به ویژه پاییز از این جاذبه طبیعی فوق العاده دیدن کنید و شاهد زیبایی بی‌نظیر آن باشید. نکته مهم در رابطه با رنگ دریاچه این است که داخل آن فعالیت‌های زیستی توسط جلبک دونالیلا سالینا انجام می‌شود و بتاکاروتن تولید می‌گردد که نتیجه آن رنگ صورتی دریاچه است.

مسیر دسترسی به دریاچه صورتی: ۱۸کیلومتری جنوب شیراز، شهرستان سروستان، روستای مهارلو.

سعدیه شیراز: آرامگاه شاعر ادب و عرفان

آرامگاه سعدی یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز بوده و مقبره یکی از شاعران بزرگ ایران است. در واقع آرامگاه سعدی در مجاورت باغ دلگشا قرار داشته و طراحی آن نیز توسط فردی به‌نام محسن فروغی صورت گرفته است. همچنین وجود گنبد فیروزه‌ای آرامگاه سعدی با زیبایی و معماری خاص خود هر گردشگری را به سمت خود می‌کشاند. این مکان محفل دوستداران سعدی بوده و در بیشتر سال علاقمندان برای بازدید آن راهی شیراز می‌شوند. سعدیه شیراز هشت ستون دارد که همه آن‌ها با کاشی‌کاری‌های زیبا و جذاب ساخته شده‌اند. جاهای دیدنی سعدیه عبارتنداز:

  • کافه سعدی
  • ساندویچ نارون
  • بستنی سعدی اصل
  • بستنی و فالوده سنتی در کافه سروناز
  • بستنی و فالوده سنتی قدیمی سعدی

مسیر دسترسی سعدیه شیراز: چهار راه دلگشا، بلوار بوستان، نزدیک باغ دلگشا و پارک کوهستان، آرامگاه سعدی. ساعات بازدید از آرامگاه از ۸ صبح الی ۱۰ شب.

تخت جمشید: شکوه تمدن ایران

یکی از جاهای دیدنی شیراز که قدمتی بیش از ۲۵۰۰سال دارد تخت جمشید نام دارد. البته، ناگفته نماند که نام یونانی آن نیز پرسپولیس است. این بنای تاریخی و باعظمت در زمان هخامنشیان و به دستور داریوش هخامنشی ساخته شد. در واقع بنا طی سالیان متمادی مورد آسیب و حمله‌های زیادی قرار گرفته و بخش عظیمی از آن تخریب شده است. اما با این حال باز هم یکی از ارزشمند‌ترین میراث ایران شناخته می‌شود و می‌توان گفت شهرتی جهانی دارد. برای افرادی که به تاریخ و گذشته ایران علاقه خاصی دارند پیشنهاد می‌کنیم حتما از مجسمه‌ها، کتیبه‌ها، کاخ‌های تخت جمشید، بناهای قدیمی و… بازدید کنند. بی‌شک بازدید از این بنای تاریخی که نماد شکوه و تمدن ایران است برای گردشگران خالی از لطف نخواهد بود.

مسیر دسترسی به تخت جمشید: جاده شیراز/اصفهان، مرودشت، دامنه‌های کوه مهر.

جاهای دیدنی شیراز در فصل زمستان

مناطق دیدنی را که در این بخش اشاره می‌کنیم، جاذبه‌هایی هستند که در تمام فصل‌های سال می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

مسجد نصیرالملک شیراز

یکی دیگر از زییاترین جاهای دیدنی شیراز مسجد نصیرالملک است. این مسجد با کاشی‌کاری‌های رنگارنگ و شیشه‌های خوش رنگ و لعاب جزء یکی از جذاب‌ترین و زیباترین مسجد‌های ایران است. در طی سال گردشگران زیادی برای بازدید از این مسجد به شیراز می‌روند. همچنین مسجد چون دارای کاشی‌کاری‌های صورتی رنگ بوده به عنوان مسجد صورتی هم شناخته می‌شود.

مسیر دسترسی مسجد نصیرالملک: محله گود عربان، جنوب خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به بلوار زینبیه. ساعات بازدید از آن نیز ۷ صبح الی ۵ بعدظهر است.

مسجد شاهچراغ شیراز

در فصل زمستان می‌توانید برای بازدید از مسجد شاهچراغ به شیراز بروید و از این جاذبه مذهبی دیدن کنید. در واقع شاهچراغ برادر امام رضا است و در حال حاضر آرامگاه او یکی از وسیع‌ترین و زیباترین مکان‌های مذهبی شیراز به شمار می‌رود. همچنین نمای مسجد در شب جلوه زیبایی دارد و دارای موزه‌ای به نام موزه شاهچراغ است. در این موزه انواع اشیاء قدیمی، نسخ خطی و سفالی نگه‌داری می‌شوند و بازدید کنندگان خاص خود را دارند.

مسیر دسترسی حرم شاهچراغ: خیابان لطفعلی خان زند شیراز، خیابان احمدی.

پیست اسکی پولادکف

یکی از جاهای دیدنی شیراز در فصل زمستان پیست اسکی پولادکف است. این پیست اسکی با نام پیست اسکی سپیدان نیز شناخته می‌شود و اولین پیست در ایران و دومین پیست بین المللی محسوب می‌شود. برخی از امکانات ان عبارتنداز:

  • موتور و ماشین سواری در کوهستان و برف.
  • تله کابین
  • کافه‌ها و رستوران‌ها
  • تل اسکی، اسکی روی برف و آموزش آن‌ها

اگر قصد اقامت در پیست سپیدان را دارید، می‌توانید در پولادکف هتل رزرو کنید و از امکانات متعدد آن استفاده کنید. البته، ناگفته نماند که علاقمندان می‌توانند در فصل‌های دیگر سال هم از این مکان دیدن کنند و از برخی امکانات آن بهرمند شوند:

  • چادر عشایری
  • اسکی روی چمن
  • اسب سواری و دوچرخه سواری
  • دریاچه مصنوعی و قایق سواری
  • پیست کارتینگ ماشین کوهستان

مسیر دسترسی اسکی پولادکف: کیلومتر ۱۵ جاده سپیدان به آبشار مارگون و در فاصله ۸۸ کیلومتری شمال شیراز.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم پربازدیدترین جاهای دیدنی شیراز را معرفی کنیم تا هنگام سفر بتوانید برای بازدید برنامه ریزی کنید و خاطرات خوب و خوشی را برای خودتان رقم بزنید. اگر قصد سفر به شیراز را دارید ابتدا باید اطلاعات کاملی از مکان‌های دیدنی و آب‌وهوای شهر داشته باشید و سپس با ماشین شخصی، اتوبوس، قطار و… راهی سفر به شهر زیبای شیراز شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.