اصول کلیدی دکوراسیون مینیمال + راهنمای انتخاب وسایل

0
5/5 - (1 امتیاز)

زیبایی در سادگی است! این شعار ساده، اصل دکوراسیون مینیمال را بیان می‌کند. سادگی و آرامش دو اصل اساسی و پایه سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی است؛ البته مینیمال، فقط یک سبک طراحی داخلی منزل نیست؛ بلکه سبکی از زندگی است که انسان را از شلوغی دور می‌کند. اگر شما هم به‌ دنبال طراحی مینیمال دکوراسیون داخلی منزل کوچک یا بزرگ خود هستید، قطعا با چالش‌ انتخاب وسایل مواجه خواهید شد. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا پاسخی کامل و جامع به چالش‌های ذهنی شما بدهیم.

پایه طراحی دکوراسیون مینیمال خانه؛ سادگی و وضوح

سبک مینیمال، نوعی طراحی داخلی مدرن است که بر عملکرد و کارایی وسایل تاکید دارد. در این سبک بر عملکرد و هماهنگی عناصر مختلف در فضا تأکید شده و با حذف یا کاهش به‌هم‌ریختگی و عناصر طراحی غیرضروری، فضایی ساده‌تر و آرام‌تر ایجاد می‌کند. سادگی، وضوح، تمرکز بر کارایی، استفاده از رنگ‌های خنثی، نورپردازی طبیعی، استفاده از مواد طبیعی، نظم و انضباط از جمله مهم‌ترین اصل‌های سبک مینیمال است. برای مثال استفاده از یک روتختی پنبه دوزی ساده با رنگ‌های روشن و خنثی بهترین انتخاب برای اتاق خواب در دکوراسیون مینیمال ایرانی است.

اصول طراحی مینیمال دکوراسیون داخلی منزل کوچک؛ استفاده از خطوط صاف

طراحی مینیمال به‌ معنای زندگی با کمترین وسایل، اما به بهترین شکل ممکن است. در این سبک طراحی، سادگی اهمیت بسیاری دارد و طراحان تلاش می‌کنند تا با استفاده از کمترین وسایل و رنگ‌های روشن، فضا را بزرگ‌تر، بازتر و محیط را ساده و آرامش‌بخش نشان دهند. هنگام طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال، اصولی وجود دارند که باید رعایت شود. در ادامه به بررسی برخی از این اصول می‌پردازیم:

  • استفاده از خطوط صاف و دکورهای خلوت به جای وسایل فراوان و پر نقش‌و‌نگار
  • تمرکز روی سادگی، کارایی و عملکرد بالا
  • استفاده از فضا و نور طبیعی
  • استفاده از مصالح محدود و مناسب نظیر بتن، فولاد، شیشه و چوب
  • پالت رنگی تک‌رنگ یا با رنگ‌های محدود
  • استفاده از رنگ‌های روشن و خنثی
  • توجه به کارایی و هدف استفاده از وسایل
  • استفاده از جزییات کم و بسیار ساده برای تزیین وسایل
  • زنده‌ کردن فضا به کمک بافت‌ وسایل

شما با رعایت این اصول، سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی خانه خود را طراحی می‌کنید؛ البته برای خرید وسایل خانه می‌توانید از وسایلی با سبک مدرن نیز استفاده کنید. برای مثال یک رومیزی مدرن با رنگ روشن و طرح‌های ساده، انتخاب مناسبی برای خانه‌های سبک مینیمال نیز محسوب می‌شود.

چگونه آشپزخانه‌ای به سبک مینیمال طراحی کنیم؟

استفاده از سبک مینیمال در آشپزخانه، فضای آن را روشن‌تر و بزرگ‌تر نشان می‌دهد. برای طراحی سبک مینیمال باید کابینت‌ها را ساده و حتی بدون دستگیره طراحی کرد. بهترین رنگ کابینت‌ برای آشپزخانه مینیمال نیز رنگ‌های روشن و خنثی مانند سفید، طوسی یا کرمی است. هنگام انتخاب وسایل آشپزخانه نیز در نظر داشته باشید که همه وسایل باید ساده باشند و از یک تم رنگی خاص و مشابه با کابینت‌ها پیروی کنند.

طراحی پذیرایی به سبک مینیمال؛ مبلمان ساده با رنگ‌های روشن

در یک پذیرایی به سبک مینیمال، تنوع رنگ در بسیار محدود بوده و بیشتر از رنگ‌­های سفید، خاکستری، طوسی و مشکی استفاده می‌شود. در طراحی از تجملات به‌شدت دوری می‌شود و همه چیز در ساده‌ترین حالت خود قرار دارد. چراغ‌های اتاق پذیرایی را با اشکال هندسی منحصر‌به‌فرد انتخاب کنید. این کار زیبایی خاصی به اتاق پذیرایی می‌دهد. چیدمان و طرح مبلمان در این سبک طراحی دکوراسیون از اهمیت بالایی برخوردار است. برای ساده‌تر به نظر رسیدن دکوراسیون پذیرایی از مبلمان با طرح‌های ساده استفاده کنید. همچنین در دکوراسیون مینیمال پذیرایی اغلب از مبلمان با رنگ‌های گرم و روشن استفاده می‌شود.

استفاده از بافت‌های مختلف؛ راهی برای ایجاد جذابیت در طراحی اتاق مینیمال

برای طراحی اتاق خواب به سبک مینیمال، تم رنگی با رنگ‌های خنثی بهترین انتخاب است. برای جذاب‌تر شدن فضا، موادی با بافت‌های مختلف را استفاده کنید. همچنین اهمیت نورپردازی در فضا را نیز دست کم نگیرید. علاوه‌بر همه این موارد، از گیاهان آپارتمانی و تابلو‌های دکوراتیو نیز در اتاق استفاده کنید. اگر می‌خواهید از مجسمه یا وسایل دکوراتیو نیز استفاده کنید، اکسسوری‌هایی با سبک مینیمال را برگزینید تا به زیبایی فضا اضافه شود.

سبک مینیمال؛ سبکی برای دوستداران سادگی

در این مقاله سبک مینیمال را به شما معرفی کردیم. سادگی و وسایل کمتر، اساس و پایه سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی است که بر عملکرد و کارایی وسایل تاکید دارد. استفاده از فضا و نور طبیعی، پالت رنگی تک‌رنگ یا با رنگ محدود، استفاده از رنگ‌های روشن و خنثی و توجه به کارایی و هدف وسایل برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی است. اگر به‌طورکلی، سادگی، استفاده از نور طبیعی و پالت‌های رنگی خنثی را دوست دارید، سبک مینیمال، بهترین انتخاب برای شما است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.