فلاشینگ فلزی آرک متال؛ راهنمایی برای سازندگان و مهندسان ساختمان

0
3/5 - (2 امتیاز)

اگر شما یک سازنده ساختمان هستید یا قصد بازسازی یک بنا را دارید، ممکن است قبلاً درباره فلاشینگ فلزی شنیده باشید. اما فلاشینگ فلزی چیست و چرا برای پروژه ساختمانی شما اهمیت دارد؟ در این بلاگ هر چیزی را که باید در مورد فلاشینگ فلزی بدانید در اختیار شما قرار میدهیم؛ از جمله تعریف فلاشینگ، انواع مختلف و وظایف، نحوه نصب و نگهداری و مزایا را توضیح خواهیم داد. با آرک متال، مجری تخصصی پوشش فلزی ساختمان همراه باشید.

فلاشینگ فلزی چیست؟

فلاشینگ فلزی در ساده ترین تعریف، متریالی فلزی است که معمولا در درز ها، لبه ها و نقاطی از ساختمان که دو سطح مختلف به یکدیگر اتصال دارند، نصب میشوند. وظیفه اصلی فلاشینگ ها، محافظت از نقاط حساس و ضعیف ساختمان در برابر عوامل جوی است. این قطعات معمولا در اسکای لایت، دودکش‌، پنجره‌، دیوار و… قابل مشاهده هستند.

 فلاشینگ فلزی چه کاربردی دارد؟

فلاشینگ فلزی چندین وظیفه مهم را بر عهده دارد، مانند:

  • هدایت و انتقال آب از نقاط حساس و آسیب‌پذیر: نفوذ و نشت آب یکی از خطرات جدی برای ساختمان است، زیرا ایجاد لکه، فرسایش، قارچ، پوسیدگی و تضعیف ساختار ساختمان را در پی دارد. بنابراین نشت آب میزان هزینه‌ و خسارات وارده به یک ساختمان را افزایش می‌دهد. درنتیجه فلاشینگ فلزی از ورود آب به ساختمان جلوگیری کرده و از صدمات وارده به ساختمان، در مقابل شرایط جوی، ممانعت می‌کند.
  • افزایش طول عمر و عملکرد بنا: فلاشینگ فلزی علاوه بر بهبود عملکرد و ایجاد ایمنی در ساختمان، با انواع سبک معماری ترکیب شده و ارزش افزوده ایجاد میکند. فلاشینگ ها بر اساس جنس متریال، کاربرد، شکل ظاهری به انواع مختلفی تقسیم میشوند.
  • افزایش زیبایی ظاهری و بصری ساختمان: فلاشینگ ها نقش حیاتی در حفظ اصالت، زیبایی و بهبود جلوه بصری ساختمان را دارند. زیرا در انواع مختلفی از رنگ‌، شکل و اندازه‌ ساخته و نصب می‌شوند. همچنین فلاشینگ‌ها می‌توانند برای ایجاد هارمونی با سبک معماری ساختمان به صورت سفارشی ساخته شوند. این متریال همچنین می‌تواند نقص‌ها و عیوب ساختمان، مانند شکاف‌، ترک‌ و درزها را پنهان کرده و یک سطح صاف و یکنواخت ایجاد کند.

 

چه نوع فلزی برای ساخت فلاشینگ ها مناسب است؟

انتخاب فلز مناسب برای اجرای فلاشینگ، اولین و مهم ترین قدم است. چرا که انتخاب صحیح متریال با ماندگاری، عملکرد و هزینه اجرای فلاشینگ، ارتباط مستقیم دارد. انتخاب متریال مناسب، به کاهش اثرات مخرب مانند خوردگی، پوسیدگی و… کمک می کند

هنگام انتخاب متریال برای فلاشینگ فلزی، توجه به عواملی مانند موقعیت ساختمان، شرایط اقلیمی و جوی، سبک معماری و میزان بودجه ضروری است.  بنابراین کارفرمایان، با انتخاب متریال مناسب می توانند از عملکرد طولانی مدت و یکپارچگی سیستم‌ها اطمینان حاصل کنند و جذابیت و انعطاف پذیری ساختاری طرح های خود را افزایش دهند.

  • ورق آلومینیوم: آلومینیوم یکی از متداول ترین متریال ها، برای ساخت فلاشینگ های فلزی است. چرا که این متریال سبک بوده و در برابر خوردگی مقاوم است. این فلز با بیشتر اقلیم‌ها و مناطق جغرافیایی مختلف سازگاری دارد. معماران معمولاً از این متریال در اطراف اسکای لایت، دودکش، در و پنجره و غیره استفاده می کنند. همچنین آلومینیوم فلزی مقرون بصرفه بوده و هزینه های ساخت و نصب را کاهش میدهد.
  • ورق مس: مس فلزی با طول عمر طولانی، ارزشمند و شیک بوده و با گذر زمان لایه ای از پتینه طبیعی روی این فلز شکل می‌گیرد. این فلز در برابر زنگ زدگی، آتش و حشرات مقاوم است و با ظاهر منحصر بفرد خود زیبایی و ارزش هر ساختمان را ارتقا میدهد. اما با تمام مزایایی که فلز مس دارد باید در نظر داشت که این فلز متریالی گران قیمت بوده و برای اجرا در پروژه هایی با متراژ بالا مقرون بصرفه نیست.
  • ورق استنلس استیل: استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ، فلزی مقرون به صرفه و بادوام است. این فلز مقاومت بالایی در برابر فشار، خمش، کشش دارد. شما می توانید از فولاد ضد زنگ در ساخت و نصب فلاشینگ های خود استفاده کنید. ورق استنلس استیل می‌تواند در رنگ‌ مختلفی تولید شود و بر زیبایی و جلوه ساختمان اثر بگذارد.
  • ورق رنگی گالوانیزه: ورق گالوانیزه فلزی مقاوم و اقتصادی است، که طی فرایند گالوانیزاسیون با روی پوشیده شده و در برابر خوردگی مقاوم میشود. فلاشینگ گالوانیزه برای استفاده در اقلیم های معتدل و مرطوب مناسب است، اما ممکن است در معرض شدید مواد شیمیایی، آلودگی و املاح، دچار زنگ‌زدگی بشود. یکی از مزایای ورق گالوانیزه این است که تنوع رنگی دارد و در انواع طرح ها و سبک ها کاربرد دارد.

 چگونه فلاشینگ فلزی را نصب کنیم؟

نصب فلاشینگ فلزی یک فرآیند پیچیده و دقیق است که نیاز به مهارت‌ها، تجهیزات و تکنیک‌های ویژه دارد. برای نصب فلاشینگ فلزی، از گروه آرک متال مشاوره بگیرید و مراحل زیر را دنبال کنید:

بررسی محل نصب: قبل از شروع نصب، محل را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که سطح صاف و خشک است و هیچ لکه، رطوبت، زنگ‌زدگی یا آلودگی‌های دیگری وجود ندارد.

نحوه نصب: قطعات را با استفاده از تکنیک‌های مناسب نصب کنید، مطمئن شوید که همه اتصالات به درستی و محکم انجام شده‌اند و هیچ نقصی وجود ندارد. از ابزار و تجهیزات مناسب استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که نصب به درستی انجام شده است.

تعمیر و نگهداری: پس از نصب، سطح را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ نقص یا عیبی وجود ندارد. هر گونه نقص یا آسیب را تعمیر کرده و نگهداری مناسب را انجام دهید تا فلاشینگ فلزی برای مدت طولانی دوام بیاورد.

نصب فلاشینگ فلزی چه مزایایی دارد؟

فلاشینگ فلزی چندین مزایای مهم برای پروژه‌های ساختمانی دارد، از جمله:

  • حفاظت از ساختمان: فلاشینگ فلزی از صدمات آبی، زنگ‌زدگی و عمل گالوانیک حفاظت می‌کند و ساختمان را از نشت، لکه، فرسایش، قارچ، پوسیدگی و تضعیف ساختاری محافظت می‌کند.
  • افزایش زیبایی ظاهری: فلشینگ فلزی می‌تواند به جلوه بصری و طراحی یک ساختمان اضافه کند و می‌تواند نقص‌ها و عیوب ساختمان را پنهان کند و یک نگاه صاف و یکنواخت ایجاد کند.
  • کاهش هزینه‌های نگهداری از ساختمان: فلاشینگ فلزی ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌ترین روش برای آب‌بندی و حفاظت از ساختمان است. فلاشینگ فلزی می‌تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد و نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم ندارد.

نتیجه‌گیری

فلاشینگ فلزی یکی از روش‌های مهم و موثر برای حفاظت و آب‌بندی ساختمان است. از آنجایی که ساختمان‌ها به مرور زمان تحت تاثیر عوامل مختلف جوی مانند آب، هوا، دما، رطوبت و آلودگی قرار می‌گیرند، فلاشینگ فلزی می‌تواند به عنوان یک راه حل مقاوم و موثر برای محافظت از ساختمان در برابر این عوامل کمک کند. همچنین فلاشینگ فلزی می‌تواند به جلوه بصری و زیبایی یک ساختمان اضافه کند و به ارزش و کیفیت آن افزوده شود. با انتخاب نوع مناسب فلشینگ فلزی، نصب و نگهداری صحیح و منظم آن، می‌توانید از مزایای آن برای پروژه‌های ساختمانی خود بهره‌مند شوید. مجموعه آرک متال، مجری تخصصی بام و نمای فلزی، طیف وسیعی از انواع فلاشینگ های فلزی را، متناسب با نیازهای خاص شما ارائه می دهد. آرک متال با حضور طراحان و نصابان ماهر و با تجربه، از طراحی تا تکنیک های نصب فلاشینگ، همراه شما خواهد بود. با آرک متال، ساختمان خودتان را بیمه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.