5 علت استارت نخوردن ماشین + راه کار

0
5/5 - (1 امتیاز)

استارت نخوردن ماشین یکی از مشکلاتی است که استفاده از ماشین را غیرممکن می‌کند؛ ازاین‌رو یافتن علت و حل آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. مسائلی مانند خالی بودن باتری، خرابی دینام، اختلال در عملکرد کلید فوب، خالی بودن باک سوخت و خرابی استارت ممکن است علت استارت نخوردن ماشین اتومات و دنده‌ای باشند. هرکدام از این مشکلات علائم خاص خود را دارند که به تشخیص آن‌ها کمک می‌کنند. در این مقاله، ۵ علت استارت نخوردن ماشین و راهکارهای حل آن‌ها را بررسی کرده‌این تا در کمترین زمان ممکن بتوانید مشکل ماشین را برطرف کنید.

1. خالی بودن باتری ماشین؛ نداشتن انرژی برای روشن کردن خودرو

درصورتی‌که ماشین را برای چند روز روشن نکنید، باتری آن به‌اصطلاح می‌خوابد. خوابیدن باتری به معنی خالی بودن آن از انرژی است. معمولا در روزهای سرد زمستان باتری ماشین‌ها بیشتر از مواقع دیگر می‌خوابند. باتری یکی از مهم‌ترین قطعات در سیستم برق ماشین است که هنگام استارت زدن، توان الکتریکی موردنیاز برای روشن شدن خودرو را تامین می‌کند.

اگر علت استارت نخوردن ماشین خالی بودن باتری باشد، با هل دادن می‌توان آن را روشن کرد. درصورتی‌که گیربکس ماشین شما اتومات است باید حتما از راه‌حل شارژ باتری استفاده کنید. شارژ باتری توسط باتری یک ماشین دیگر (عملیات باتری به باتری) باید از طریق کابل‌های استاندارد انجام شود.

معمولا شرکت‌های سازنده و واردکننده خودروها خدمات پس از فروش مناسبی را روی پلن‌های خرید ماشین قسطی و نقدی خود ارائه می‌دهند. به این معنی‌که با مشاهده انواع مشکلات می‌توانید به نمایندگی آن‌ها مراجعه کنید و از خدمات رایگان تحت عنوان گارانتی استفاده کنید.

2. خرابی دینام؛ علت استارت نخوردن ماشین پس از گرم شدن

هنگامی که خودرو شما در حالت روشن قرار دارد، دینام مسئولیت تامین برق موردنیاز باتری و شارژ آن را برعهده خواهد داشت. دینام از حرکت خودرو انرژی مکانیکی را جذب کرده و به توان الکتریکی تبدیل می‌کند. اگر به هر دلیلی دینام عملکرد صحیح خود را انجام ندهد، این امر باعث تخلیه سریع باتری می‌شود.

علت استارت نخوردن ماشین پس از گرم شدن ممکن از خرابی دینام یا باتری باشد که تشخیص هر کدام از آن‌ها برابی بسیاری از رانندگان بسیار دشوار است. در چنین شرایطی، بهترین راه‌حل، روشن کردن ماشین با هل دادن یا اتصال کابل‌های باتری به باتری خواهد بود. پس از انجام این کار، لطفاً چند دقیقه صبر کنید تا موتور در وضعیت روشن باقی بماند.

اگر ماشین صفر خود را به‌تازگی خریده‌اید پیشنهاد می‌کنیم در صورت مشاهده مشکل استارت نخوردن به نمایندگی مراجعه کنید. معمولا نمایندگی‌ها با مشاهده مشکلات این‌چنینی قطعات را به‌صورت گارانتی یعنی بدون پرداخت هزینه تعمیر یا تعویض می‌کنند. برای مثال، تفاوتی ندارد که از خرید اقساطی هایما یا نقدی آن استفاده کرده‌اید، در هرصورت با مشاهده هرگونه مشکل می‌توانید به تعمیرگاه‌های مجاز آن برای استفاده از خدمات گارانتی استفاده کنید.

3. اختلال در عملکرد کلید فوب ماشین؛ از دلایل استارت نخوردن ماشین

خراب شدن باتری کلید فوب یکی دیگر از دلایل استارت نخوردن ماشین است. کلید فوب در واقع یک قطعه برای انجام عملیات باز و بسته کردن خودرو و گاهاً برای راه‌اندازی آن (استارت زدن) استفاده می‌شود. درصورتی‌که باتری کلید فوب خراب شود، لازم است آن را تعویض کنید.

همچنین، زمانی که باتری کلید فوب ضعیف می‌شود، ممکن است سیستم ضدسرقت خودرو به اشتباه فعال شود و اجازه استارت زدن را به خودرو ندهد. به عبارت دیگر، با ضعیف شدن باتری کلید فوب، سیستم امنیتی ماشین فرض می‌کند که سعی در سرقت ماشین صورت گرفته است. به‌عنوان یک راه‌حل معمولاً توصیه می‌شود که هر سه سال یکبار باتری کلید فوب خودرو را تعویض کنید.

فرقی ندارد که از پلن خرید جک قسطی تحویل فوری یا هر ماشین استفاده کرده‌اید یا به‌صورت نقدی یک ماشین صفر خریده‌اید؛ معمولا هنگامی که به نمایندگی‌های خودروهای مختلف مراجعه می‌کنید، در سرویس‌های دوره‌ای قطعات مختلف آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورت مشاهده هرگونه مشکل اگر شامل گارانتی شوند، تعویض یا تعمیر رایگان انجام خواهند داد.

4. خالی بودن باک سوخت؛ نبود انرژی کافی برای روشن کردن ماشین

گاهی اوقات علت عدم استارت شدن خودروها، از چیزهای بسیار ساده‌تری نسبت به مسائل پیچیده‌تر ممکن است باشد. اگر به هر دلیلی سوخت موجود در باک خودروی شما تمام شده باشد، بدیهی است که ماشین نمی‌تواند استارت بخورد. در این حالت، اقدام به تهیه مقداری سوخت و سپس افزودن آن به باک خودرو تا رسیدن به میزان کافی می‌تواند مشکل را حل کند و ماشین را روشن کند.

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از این مشکل، معمولاً توصیه می‌شود که باک سوخت خودرو را همواره در حالتی که حداقل نیمه پر باشد نگه دارید. این کار  به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه و جلوگیری از این مشکلات ساده، به شما کمک خواهد کرد.

5. خرابی استارت؛ نبود نیرو مکانیکی کافی برای راه‌اندازی موتور

استارتر یک دستگاه موتوری الکتریکی است که نیروی الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل می‌کند. وقتی کلید استارت را بزنید، استارتر نیروی مکانیکی را به موتور خودرو ارسال می‌کند و در نتیجه موتور راه‌اندازی می‌شود. این عملکرد از طریق دریافت نیروی الکتریکی از باتری خودرو انجام می‌شود.

یکی از نشانه‌های مهم خرابی استارتر این است که بعد از چند بار تلاش برای روشن کردن، موتور به‌سختی یا با تاخیر روشن می‌شود. این مشکل معمولاً ناشی از ضعف استارتر است، زیرا نیرو مکانیکی کافی برای راه‌اندازی موتور تولید نمی‌کند. به عبارت دیگر، استارت خیلی ضعیف شده است.

تعمیر استارت به طور عمومی ممکن نیست و در صورت خرابی، تعویض آن با یک استارت جدید معمولاً ضروری است. این قطعه مهم در راه‌اندازی خودرو نقش بسیار حیاتی دارد و خرابی آن باعث مشکلات جدی در استارت خودرو می‌شود.

مراجعه به نمایندگی‌ برای رفع مشکل استارت نخوردن ماشین

استارت نخوردن خودرو تجربه بسیار آزاردهنده‌ای است. آگاهی از علت استارت نخوردن ماشین و راه‌حل‌های  رفع آن به شما در تعمیر و راه‌اندازی سریعتر خودرو کمک بسیاری می‌کند. نگه‌داری منظم از باتری، باک سوخت و سیستم‌های کلید فوب و استارتر در پیشگیری از مشکلات آتی خودرو کمک بسیاری می‌کند. با رعایت توصیه‌ها و اقدامات مناسب، می‌توانید از خودرو خود لذت ببرید و از تعمیرات ناگهانی پیش‌گیری کنید.

همچنین از طریق مراجعه به نمایندگی‌های معتبر و استفاده از خدمات گارانتی در صورت لزوم، می‌توانید از هزینه‌ها و مشکلات بسیاری جلوگیری کنید. برای استفاده از این خدمات حتما باید ازنمایندگی‌هایمعتبر مانند سپند خودرو خرید کنید. سپند خودرو یکی از شرکت‌ّای فروش اقساطی و نقد انواع خودروهای ایرانی و وارداتی است. برای مشاهده پلن‌های فروش خودرو این مجموعه وارد وبسایت سپند خودرو sepandkhodro.com شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.