سگ و قانون آپارتمان

0
5/5 - (1 امتیاز)

سگ‌ها به‌عنوان حیوانات خانگی همواره دوست و یاور صاحبان خود هستند. در بسیاری از مواقع خطرناک، سگ‌ها به صاحب خانه‌ها کمک کردند. در این راستا، برای افزایش آسایش خود و سگ‌ها نیاز داریم تا به مسئله سگ و قانون آپارتمان توجه ویژه داشته‌باشیم. زیرا رعایت قانون آپارتمان به ما این امکان را می‌دهد تا ضمن نگهداری از حیوان خانگی خود، به خواسته سایر همسایگان نیز احترام بگذاریم و حقوق شهروندی را رعایت نماییم. خرید سگ در کرج و دیگر شهر های بزرگ مستلزم توجه به قوانین آپارتمان نشینی است و ما در این مطلب به موضوع سگ و قانون آپارتمان نشینی می پردازیم.

قوانین آپارتمان برای نگهداری سگ‌ها

زندگی در آپارتمان مستلزم سازگاری با شرایط آپارتمان نشینی است. زیرا برای حضور فعال و سالم در اجتماع نیاز داریم تا منطبق با قوانین سازنده به فعالیت بپردازیم. ما به‌عنوان همسایه فردی که در خانه از حیوان خانگی خود نگهداری می‌کند این انتظار را داریم تا برخی قوانین ساده و رایج را رعایت کند. به‌طور مثال سگ‌ها باید دارای قلاده‌ای باشند که نام آنها بر روی آن درج شده‌است. اکنون به مهم‌ترین قوانین مطرح در این زمینه اشاره می‌کنیم:

به تابلوی اعلانات آپارتمان توجه کنید

برخی از آپارتمان‌ها خط‌مشی‌های خاص خود را برای نگهداری سگ و حیوان خانگی در خانه‌ها دارند. به این صورت که ممکن است درباره داشتن و نگهداری نژاد مخصوصی از سگ‌ها در آپارتمان محدودیت ایجاد کنند.

همچنین تعداد، سن و اندازه خاصی را برای سگ‌های مورد نظر ذکر می‌کنند. بنابراین به‌عنوان صاحب سگ، باید همواره به تابلوی اعلانات آپارتمان توجه کنیم تا از جدیدترین موارد اطلاع رسانی شده و تغییرات آنها مطلع شویم.

صدای سگ‌ها را کنترل کنید

زندگی شهری امروزه به‌گونه‌ای است که افراد در ساختمان‌هایی دیوار به دیوار و بسیار نزدیک به یکدیگر زندگی می‌کنند. بنابراین کوچک‌ترین صدای عجیب و بلندی می‌تواند آرامش اهالی آپارتمان را مختل کند. به همین دلیل نباید مزاحم همسایگان خود شویم و سعی کنیم صدای سگ ما بیش از حد بلند نباشد. همچنین در فضای باز با سگ خود بازی کنیم. بنابراین اگر صدای سگ در آپارتمان بیش از اندازه بلند و آزاردهنده شود، همسایگان می‌توانند از صاحب سگ به مراجع قانونی شکایت کنند.

امضای تعهدنامه را جدی بگیرید

معمولاً در آپارتمان‌های بزرگ باید قبل از اقدام قطعی جهت خرید، اجاره و یا نقل مکان به خانه جدید، تعهدنامه‌ای را مبنی بر پرداخت خسارت امضا کنیم. به این معنا که اگر حیوان خانگی ما هرگونه آسیبی به ساختمان وارد کرد، هزینه آن را بپردازیم. بنابراین قبل از امضای این موارد، اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم مراقب حیوان خانگی خود باشیم تا مبالغ سرسام‌آوری برای ما ایجاد نکند.

سگ و قوانین آپارتمان نشینی

نگهداری سگ‌ها در فضای مشترک ممنوع است

در ایران براساس تبصره سوم آیین نامه اجرایی قانون آپارتمان‌ها، نگهداری سگ‌ها در فضاهای مشترک ساختمان از جمله راه پله، راهرو، پشت بام، حیاط و پارکینگ ممنوع است. در واقع اینگونه از فضاها، مشاع هستند. به این معنا که همه ساکنین ساختمان حق عبور و استفاده از آنجا را دارند. بنابراین نباید با نگهداری و یا بستن سگ خودمان در آن فضا، موجب ناراحتی و نارضایتی ساکنین شویم. این مورد می‌تواند با شکایت همسایگان از صاحب سگ همراه باشد.

به بهداشت سگ توجه کنید

توجه به بهداشت سگ‌ها، از جمله نکات مهم و حائز اهمیت نگهداری آنها در آپارتمان است. در این راستا، براساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی، انجام هرگونه فعالیتی که موجب خدشه وارد شدن به بهداشت عمومی اماکن باشد، مجازات دارد. به همین دلیل همسایگان می‌توانند به دلیل رعایت نشدن بهداشت سگ، از صاحب آن شکایت کنند. بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که سگ ما عاری از هرگونه بیماری از جمله هاری، مشکلات انگلی و ویروسی، کک، قارچ و به طور کلی فاقد خطر برای اطرافیان است. همچنین ما باید نسبت به جمع‌آوری زباله‌های سگ خود نهایت دقت و حساسیت را داشته‌باشیم.

شکایت از نگهداری سگ در آپارتمان

به هر دلیلی اگر مواردی که به آنها اشاره شد از سوی صاحب سگ رعایت نشود، ممکن است همسایگان از او شکایت کنند. در ایران، جریمه نگهداری و داشتن سگ در آپارتمان، بسته به اینکه به‌طور کل قوانین آپارتمان را رعایت نکرده باشد، تا 1 سال حبس دارد. البته این مجازات در دسته جرائم تعزیری قرار دارد و می‌توان جریمه نقدی پرداخت کرد.

قوانینی که باید در نگهداری سگ در آپارتمان رعایت کرد

این مبالغ می‌تواند بین 500 هزار تومان تا 1 میلیون تومان متغیر باشد. همچنین براساس قانون 22 ماده مجازات اسلامی و طبق اجازه و اختیارات قانون‌گذار، می‌توان در حکم تخفیف گرفت، مشروط براینکه دیگر از صاحب سگ، شکایتی گزارش نشود. اما بهتر است قوانین نگهداری سگ در آپارتمان را رعایت کنیم تا مجبور به پرداخت اینگونه هزینه‌ها و خسارت‌های احتمالی نباشیم.

جمع‌بندی

با صحبت از داشتن حیوان خانگی و سگ در آپارتمان، معمولاً قوانین و دستورالعمل‌های خاص اما ساده‌ای وجود دارند که باید از آنها پیروی کنیم. به همین دلیل باید مراقب باشیم تا سگ ما در ابتدا سالم باشد و برای ساکنین مزاحمت و یا ناامنی ایجاد نکند. بنابراین در این پست ضمن اشاره به مسئله سگ و قانون آپارتمان، برخی از مهم‌ترین قوانین نگهداری سگ در آپارتمان را شرح دادیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.