بهترین روش برای جلوگیری از بارداری ناخواسته چیست؟

0
5/5 - (1 امتیاز)

امروزه یکی از دغدغه ­های زوج­ های جوان شناخت روش­های جلوگیری از بارداری و چگونگی استفاده از آنها است. بسیاری از زوج­ها آمادگی عاطفی یا مالی لازم برای فرزند آوری را ندارند و همواره در جستجوی روشی مناسب برای جلوگیری از باردار شدن یا بارداری ناخواسته هستند. هنگامی که به روش­های جلوگیری از بارداری فکر می­کنید، ممکن است از خودتان بپرسید: کدام روش برای سبک زندگی من مناسب است؟ کدام روش از انتقال بیماری­های مقاربتی جلوگیری می­کند؟ نحوه استفاده از هر روش چگونه است و چقدر در پیشگیری از بارداری موثر خواهد بود؟ آیا عوارض جانبی احتمالی دارد و…

در ادامه شما انواع مختلف روش­های جلوگیری از بارداری را معرفی می­کنیم و شما را با بهترین آنها آشنا خواهیم کرد.

بهترین روش برای جلوگیری از بارداری ناخواسته

روش­های جلوگیری از بارداری انواع مختلفی دارد که شناخت آنها می­تواند کمک شایانی به جلوگیری از بارداری نماید. این روش­ها به طور کلی به 3 دسته زیر تقسیم می شوند:

  • روش­های سدی
  • روش­های هورمونی
  • وسایل پیشگیری

باید توجه داشته باشید که هر یک از انواع روش­های جلوگیری از بارداری مزایا و معایب خود را دارند. بعضی از این روش­ها نیاز به تجویز پزشک دارند و برخی از آنها نیز بدون نسخه هستند. از آنجایی که احتمال بارداری همواره حتی بعد استفاده از روش­های جلوگیری از بارداری وجود دارد و در حقیقت هیچ روشی به طور قطع مانع از ریختن اسپرم نمی­شود لذا حتما سعی کنید پیش از برقراری رابطه جنسی برای انتخاب بهترین روش جلوگیری از بارداری ناخواسته با مشاور یا پزشک متخصص مشورت نمایید.

روش­های سدی؛ بهترین روش برای جلوگیری از بارداری!

روش­های سدی نسبت به سایر روش­های جلوگیری از بارداری برای زوج­های جوان آشناتر هستند. این روش­ها در واقع اجازه رسیدن اسپرم به تخمک را نمی­دهند. به عبارت دیگر روش­های سدی از بارداری ناخواسته پس از ریختن اسپرم بدون نیاز به قرص جلوگیری می­کنند و دارای عوارض کمتری نسبت به سایر روش­های پیشگیری از بارداری می­باشند. روش­های سدی شامل:

  • کاندوم مردانه
  • کاندوم زنانه
  • دیافراگم
  • کلاهک دهانه رحم
  • اسفنج ضد بارداری
  • اسپرم کشی

رایج­ترین روش­های سدی جلوگیری از بارداری در اوایل ازدواج

  • کاندوم

کاندوم ­ها تنها روش جلوگیری از بارداری­ اند که از انتقال بیماری­های مقاربتی محافظت نموده و همچنین از بارداری ناخواسته جلوگیری می کنند. برای استفاده از کاندوم­ها نیاز به هیچ گونه قرص و هورمونی ندارید، آنها به راحتی می­توانند در جیب، کیف یا کوله پشتی قرار گیرند و هواره در دسترس باشند.

کاندوم‌های مردانه روی آلت تناسلی مردانه پوشانیده می­شوند تا یک مانع فیزیکی ایجاد و از عبور مایعات جنسی بین افراد در حین رابطه جنسی جلوگیری کنند. کاندوم زنانه درست قبل از برقراری رابطه جنسی در داخل واژن قرار می­گیرد. بر اساس شواهد علمی، کاندوم زنانه به اندازه کاندوم لاتکس مردانه موثر نیست و عادت کردن به آن کمی نیاز به تمرین و زمان دارد.

مزایا استفاده از کاندوم برای جلوگیری از بارداری عبارتند از:

  • بهترین محافظ در برابر انتقال بیماری­های مقاربتی است.
  • براحتی قابل دسترس است.
  • کاربرد آسان.
  • عدم نیاز به هورمون و قرص­های شیمیایی.

معایب استفاده از کاندوم برای جلوگیری از بارداری عبارتند از:

  • اگر به درستی استفاده نشود، می­تواند در حین رابطه جنسی پاره شود و موجب رها شدن اسپرم­ها گردد.
  • برخی از افراد به کاندوم لاتکس حساسیت نشان می­دهند.

روش­های هورمونی برای جلوگیری از بارداری

بسیاری از زوج­ها روش­های هورمونی را بهترین روش برای جلوگیری از بارداری می­دانند. روش­های هورمونی در واقع اجازه آزاد شدن تخمک از تخمدان را نمی­دهند. این روش­های جلوگیری از بارداری در زنان بسیار شایع است و شامل روش­های زیر می­باشد:

  • قرص­های پیشگیری
  • تزریق
  • حلقه واژینال
  • برچسب­های ضدبارداری

قرص­های پیشگیری یا ضد بارداری خوراکی، رایج­ترین روش جلوگیری از بارداری در زنان

قرص­های ضد بارداری خوراکی رایج­ترین روش پیشگیری از بارداری گزارش شده­اند. قرص­های پیشگیری انواع مختلفی دارند که با توجه به نظر پزشک می­توانند مورد استفاده قرار بگیرند. این قرص­ها به دو دسته زیر تقسیم می­شوند:

  • قرص­های ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون است که در صورت استفاده منظم تحت نظر پزشک بسیار موثر هستند.
  • قرص­های مینی یا مینی­پیل­ها که تنها حاوی پروژسترون هستند. توجه داشته باشید که استفاده از مینی­پیل­ها ممکن است روند قاعدگی را به هم بزند.

دستگاه­های داخل رحمی روش­هایی برای جلوگیری از بارداری با اثرگذاری بالا

از جمله روش­های جلوگیری از بارداری، وسایل پیشگیری همچون: آی یو دی و ایمپلنت­ها هستند. اگر روش­های فوق برای جلوگیری از بارداری برای شما مناسب نبودند می­توانید از این روش­­ها برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. این وسایل حتما باید توسط پزشک متخصص جاگذاری شوند. کاربرد این روش­ها ساده و آسان است و به همین علت درصد خطای اندکی در به کارگیری آنها وجود دارد. البته باید توجه داشته باشید که این روش­های ضدبارداری از انتقال بیماری­های مقاربتی جلوگیری نمی­کنند.

پیشنهاد مطالعه : بهترین قرص تاخیری و حجم دهنده ایرانی

بهترین روش برای جلوگیری از بارداری به صورت اورژانسی

حتما این سوال برای شما پیش­ آمده است که اگر از روش­های جلوگیری از بارداری ذکر شده استفاده نکردید و یا با مشکلاتی همچون پاره­گی کاندوم مواجه شدید، آیا می­توانید از بارداری ناخواسته جلوگیری کنید؟ بله. شما باید فورا سراغ روش­های فوری و اورژانسی همچون آی­یو­دی­مسی بروید. استفاده درست از وسیله آی­یو­دی­مسی تا 5 روز پس از برقراری رابطه جنسی می­تواند تا درصد بالایی از بارداری ناخواسته جلوگیری کند.

قرص­های اورژانسی دیگری نیز وجود دارند که اگر به موقع و تحت نظر پزشک مصرف شوند می­توانند کمک شایانی به جلوگیری از بارداری نمایند. توجه داشته باشید که هر چه استفاده از قرص­های اورزانسی با فاصله کمتری از زمان رابطه مصرف شوند اثرگذاری بیشتر و کارآمدتری خواهند داشت.

بهترین روش­ها برای پیشگیری از بارداری پس از زایمان

علاوه بر به کار بردن تمامی روش­های ضد بارداری که در این مقاله به انها اشاره شد، روش­هایی همچون عقیم­سازی نیز وجود دارند که به زوج­های جوان اصلا توصیه نمی­شود چون ممکن است در آینده از تصمیم خود پشیمان شده و تصمیم به فرزند آوری بگیرند. از جمله این روش ها می توان به وازکتومی در مردان و بستن لوله ­ها در زنان اشاره کرد.

خلاصه

جلوگیری از بارداری از دیرباز مورد توجه همگان بوده است اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی روش­های موثر و کارآمدی در اختیار همگان قرار گرفته است. باید اذعان داشت که می­توان با معرفی و شناخت روش­های جلوگیری از بارداری، مدیریت و برنامه­ریزی درست و اصولی، رعایت درست شرایط تنظیم خانواده، روش­های جلوگیری از بارداری ناخواسته را در میان اقشار مختبف جامعه فرهنگ سازی نمود و از بروز مشکلات و آسیب­های جدی به جامعه جلوگیری کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.