انتخاب درست منابع کنکور

0
5/5 - (1 امتیاز)

یکی از دغدغه های اصلی والدین و دانش آموزان ، انتخاب درست منابع کنکور است . منابعی که بتواند به تمامی مباحث درسی پوشش بدهد و یسترین تشابه را با سوالات کنکور سراسری داشته باشد .

در ” انتخاب درست منابع  کنکور ” می بایست یکسری نکات را در نظر گرفت که توجه به آن برای هر دانش آموزی الزامی است به گونه ای که تاثیر آن  به روشنی در نتیجه کنکور داوطلب ، قابل مشاهده است .

برخی از دانش آموزان به علت کمال گرایی بالایی که دارند ؛ بدون انتخاب درست و شناخت کافی دست به خرید کتب درسی موجود در بازار می زنند و برای هر درس تمامی منابع را تهیه می کنند .

صرفا تهیه منابع موجود در مارکت کنکوری ، تضمین کننده قطعی برای موفقیت دانش آموزان نیست . بلکه رسیدن به موفقیت و کسب رتبه برتر در آزمون سراسری ، نیازمند گرد هم آمدن یکسری عوامل مهم و حیاتی است .

برنامه ریزی هدفمند ، تلاش و پشتکار ، منابع جامع ، آزمون های آزمایشی استاندارد ، جمع بندی و مرور صحیح مطالب ، بر خی از این فاکتور ها هستند که همچون پازل می بایست در کنار هم قرار بگیرد و به اصطلاح یک پکیج را برای موفقیت دانش آموزان ایجاد کنند .

در کنار بر نامه ریزی و ” مشاوره کنکور ”  انتخاب درست منابع نقش کلیدی را کسب یک رتبه عالی و تراز بالا در آزمون سراسری ایفا می کند .

هر منبع و پکیج کنکور می بایست یکسری استاندارد ها و فاکتور ها در خود دارا باشد تا بتوان آن را به عنوان بهترن ” پکیج کنکور ” انتخاب کرد .

این کتب درسی و کمک درسی  می بایست از یکسری ویژگی ها بر خوردار باشند تا بتوانند نیاز داوطلبان به آموزش ، تست ، نکات کلیدی ، و …. را پاسخ دهند .

در میان انبوه انتشارات و موسسات کنکوری که اقدام به توزیع و نشر کتب آموزشی و کمک آموزشی می کنند ؛ انتخاب درست منابع می بایست با دقت بالاتری صورت بگیرد .

به این منظور می توان از متخصصان در این زمنیه و مشاوران تحصیلی بهره گرفت و از آن ها مشورت خواست .

به طور مثال در دروس تخصصی همچون ” ریاضی کنکور” یا ” فیزیک کنکور ” و … نام چندین موسسه کنکوری به چشم می خورد که دانش آموزان و داوطلبان هموراه رقبت زیادی را به تهیه منابع از آن ها نشان می دهند .

ذکر این نکته بسیار مهم الزامی است که در انتخاب درست منابع کنکور صرفا برند و نام تبلیغاتی موسسات تضمین کننده کیفیت و کسب موفقیت هایی همچون ”  قبولی پزشکی ” نیست  .

منابع می بایست با سطح تحصیلی دانش آموزان و نمرات آن ها همخوانی داشته باشد . به طور مثال منابع سطح بالا برای دانش اموزان ضعیف و یا متوسط گزینه ی مناسبی نیست .

منابعی که برای کنکور سراسری انتخاب می شوند ؛ می بایست تمامی مباحث کنکور و کتب درسی را پوشش دهد و سرشار از نکات کیلید و کنکوری برای هر نوع سطحی از داوطلبان باشد .

این منابع باید درسنامه هایی کاملا روان و پوشش دهی بالا داشته باشند و تعداد تست ها و سوالات تشریحی آن به اندازه کافی و استاندارد باشد .

انتخاب منابع کنکور

سطح سوالات آن ها در حد آزمون سراسری باشد و بشترین تشابه را با کنکور داشته باشد . به طور مثال برخی از موسسات و انتشارات از سوالاتی فراتر از سختی سوالات کنکور سراسری استفاده می کننند . این عامل موجب دلسردی و نا امیدی برخی داوطلبان می گردد. هر چند برخی از مشاوران و داوطلبان عقیده دارند که استفاده از کتاب های کمک درسی سطح بالا با سوالاتی با میزان سختی زیاد ، در افزایش آمادگی دانش اموزان  نقش زیادی را ایفا می کند .

نکته مهمی که در انتخاب منابع درست کنکور وجود دارد این است که دانش آموزان باید از چند منبعی بودن بپرهیزند .

مشاوران تحصیلی و کسانی که در امر کنکور فعالیت می کنند ؛ این نظر و عقیده را دارند که دانش آموزان در ابتدای کار ، باید از یک منبع با سطح متوسط استفاده کنند و سوالات و تست های آن را پاسخ دهند ؛ و در نهایت در صورتی که این منابع را به اتماتم رساندند ؛ به سراغ دیگر منابع یا کتاب ها بروند .

برخی از دانش آموزان بدون در نظر گرفتن سطح تحصیلی خود سریعا تحت تاثیر جو ایجاد شده تبلیغاتی قرار می گیرند و گران ترین و دشوار ترین متابع را تهیه می کنند و منابعی که شاید موجب تحصیلی و روحیه داوطبان نیز بشوند .

به طور خلاصه ویژگی بهترین منابع کنکور را می توان در چند سطر خلاصه کرد :

  • پوشش دهی کامل مطالب کنکوری و کتب درسی
  • درسنامه عالی و روان
  • تست های استاندارد با میزان سختی مناسب
  • تعداد سوالات تشریحی و تست های مناسب
  • معرفی و دسته بندی تست ها
  • بیشترین تشابه با آزمون سراسری
  • کیفیت چاپ مناسب در کتاب های کمک آموزشی
  • کیفیت بالای تصویر در منابع کنکوری دیجیتال
  • یزخوردار بودن جلوه های جذاب بصری برای مخاطب
  • خسته کننده نبودن و ایجاد انگیزه برای داوطلبان
  • و …
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.