بهترین روش درس خواندن ، یادگیری و برنامه ریزی برای امتحان

0
5/5 - (1 امتیاز)

آیا روش فعلی درس خواندن شما، خواندن مکرر کتاب­ها و جزوه­های درسی­تان است؟ اگر چنین کاری را انجام می­دهید، نمی­توانید امید داشته باشید که حجم وسیعی از اطلاعات را در مدت زمانی کوتاه به خاطر بسپارید. و این روش درس خواندن موجب افزایش استرس و کاهش بازدهی شما در مطالعه، یادگیری و درس خواندن می­شود. توجه داشته باشید که مدیریت زمان و به کارگیری تکنیک­های موثر درس خواندن می­تواند شما را در حفظ مطالب و یادگیری حجم وسیعی از اطلاعات یاری کند.

در ادامه به شما توصیه می­کنیم که یک استراتژی جدید از بهترین روش­های مختلف درس خواندن و یادگیری را انتخاب کنید و برخی از نکات مطالعه موثر آنها را امتحان نمایید.

معرفی 6 عادت موثر در درس خواندن

ابتدا، شما باید شرایطی را در بدن و محیط پیرامونی خود ایجاد کنید تا اطلاعات را با موفقیت یاد بگیرید و حفظ نمایید. در اینجا چند عادت مطالعه وجود دارد که ارزش امتحان کردن را دارد:

  • خواب خوب شبانه داشته باشید

رابطه مثبتی بین نمرات دانش آموزان و دانشجویان و میزان خواب آنها وجود دارد. با این حال، این تنها به معنای داشتن 8 ساعت خواب کامل قبل امتحان نیست. مهمتر از آن، خواب کافی برای چندین شب قبل از انجام بخش بزرگ مطالعه و آماده شدن برای امتحان است.

  • محیط مطالعه خود را تغییر دهید

در ابتدا ممکن است این یک استراتژی مطالعه امیدوارکننده به نظر نرسد، اما مطالعات نشان می دهد که تغییر محیط مطالعه می تواند عملکرد یادآوری را افزایش دهد. به جای مطالعه هر روز در خانه، سعی کنید هر هفته یک کتابخانه، کافی­شاپ، پارک و مکان­های مناسب جدید برای درس خواندن را بررسی کنید. تغییر محیط مطالعه و درس خواندن شما می­تواند حافظه و سطح تمرکز شما را بهبود ببخشد.

  • اگر به محیط درس خواندن خود علاقه دارید هرگز آن را رها نکنید

اگر فضای مطالعه خوبی در خانه یا کافه­ای دارید که به طور قابل اعتمادی مکانی مفید برای شماست، منطقی است که وقتی تحت فشار هستید به آن پایبند باشید.

  • به موسیقی آرامش بخش گوش دهید

شما می توانید به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید، اما بسیاری موافق هستند که موسیقی کلاسیک، ساز و لو-فای موسیقی پس زمینه خوبی برای مطالعه هستند و در واقع می توانند به شما کمک کنند تا به بهترین نحو درس بخوانید.

  • عواملی که موجب حواس پرتی شما می­شوند را حذف و از خود دور کنید

با خاموش کردن تلفن همره و صداهای مزاحم پس زمینه مانند: تلویزیون یا رادیو، عوامل حواس پرتی را از بین ببرید. به خود قول دهید که تا پایان مطالعه و مدت زمانی که برای درس خواندن در نظر گرفتید، از بررسی شبکه های اجتماعی خودداری کنید.

  • از میان وعده­های غذایی مغذی برای درس خواندن استفاده کنید

قهوه و آب نبات باعث تقویت موقت حافظه شما می­شود، اما پس از آن قند خونتان پایین می­آید. برای پایداری انرژی و تمرکز بیشتر، تنقلات سالم مانند: بادام، سیب یا آجیل را امتحان کنید.

بهترین روش درس خواندن و یادگیری

  • از زمان کلاس خود حداکثر استفاده را ببرید

در تمام جلسات کلاس شرکت کنید، به سخنرانی­ها توجه زیادی داشته باشید و طوری یادداشت برداری کنید که برای شما منطقی باشد. هدف این است که وقتی یادداش­ های خود را بعداً مرور می­کنید، بتوانید آنها را به خوبی به یاد بیاورید و درک کنید. این نکته به خصوص برای درس خواندن شب امتحان بسیار مفید می­باشد.

  • با همکلاسی­های خود مطالعه کنید

تشکیل گروه‌های مطالعه در هر یک از کلاس‌های شما روشی ارزشمند و موثر در درس خواندن و مرور آزمون‌ها است. کار گروهی به ایجاد عادت­های خوب مطالعه کمک، همکاری در پروژه­های گروهی را افزایش و اعتماد به نفس را بیشتر می­نماید.

  • از ساعات اداری مدرسه و دانشگاه خود استفاده کنید

برای درک بهتر مطالب درسی کلاس، نحوه آماده شدن برای امتحانات یا نوشتن مقاله بهتر، در ساعات اداری به استاد خود مراجعه کنید یا سوالات خود را به آنها ایمیل کنید.

  • بخوانید و مرور کنید

مرور مطالب درسی جدید یک روز بعد از کلاس به افزایش یادگیری و درک مطلب کمک می‌کند. بنابراین هر شب خلاصه­وار مطالب درسی جدید را مرور کنید. فصل‌ها را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید و قبل از ورود به بخش جدید، مطالب را در پایان هر بخش مرور کنید. نکات مهم درسی را برای شب امتحان یادداشت برداری کرده و خلاصه نویسی کنید، تا بتوانید به راحتی آنها را بدون نیاز به بازخوانی کل فصل‌ها مرور کنید. بخش‌های دشوار را نشانه‌گذاری کنید تا بعداً دوباره آنها را مرور کنید.

  • با آموزش دادن به دیگران، مهارت یادگیری خودتان را تقویت کنید

توضیح دادن مفاهیم درسی به یک همکلاسی راهی عالی برای اطمینان از اینکه خودتان واقعاً مطالب را درک کرده­اید است. وقتی روش­های جدیدی برای توضیح مفهومی پیدا می‌کنید، با انتقال آنها به دیگران، بر آنها تسلط پیدا می‌کنید.

  • از بازی با واژگان لذت ببرید

تقسیم مطالب به بخش­های کوچک و ایجاد کلمات اختصاری، عبارات، قافیه­ها یا استعاره­ها می تواند راهی ارزشمند و سرگرم کننده برای به خاطر سپردن مفاهیم باشد. مهم نیست چقدر احمقانه به نظر برسد، این روش می­تواند به شما کمک کند تا مفاهیم مهم امتحانات را به خاطر بسپارید.

  • دانش خود را بیازمایید

هنگامی که درک درستی از قالب امتحان پیدا کردید، سعی کنید بر اساس آنچه که فکر می­کنید ممکن است در آزمون مطرح شود، یک امتحان عملی از خود بگیرید. این امر به شما کمک می­کند مطالب را در سطح عمیق­تری درک کنید و تنها روی مطالب مهم تمرکز کنید.

  • به خود جایزه دهید

کنار گذاشتن عادت­های اشتباه و انجام عادت­های خوب درس خواندن کار سختی است! میان وعده‌های سالم، پیاده‌روی‌های خوب در بیرون، یا حتی تماشای یک قسمت از برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌ راه‌های خوبی برای حفظ انگیزه شما هستند.

پیشنهاد مطالعه: دفتر برنامه ریزی

بهترین روش درس خواندن برای شب امتحان

  • مطالب درسی را در ذهنتان تجسم کنید

با خلاصه نویسی مطالب و خط کشی یا برجسته کردن کلمات و مفاهیم کلیدی، بر مهمترین مطالب درسی خود تمرکز کنید. طرفدار یادداشت­های نوشتاری سنتی نیستید؟ سعی کنید آنها را به نمودارها، مدل­ها، نقشه­های ذهنی یا طرح­های کلی تبدیل کنید تا تصاویری بسازید که می­توانند به شما در درک مفاهیم پیچیده کمک کنند.

  • فلش کارت ایجاد کنید

یکی از نکات مهم مطالعه برای دانش­ آموزان و دانشجویان بازنویسی حقایق، مفاهیم و تعاریف مهم بر روی فلش کارت است. فلش کارت­ها همچنین به شما امکان می دهند بدون کمک دیگران خود را ارزیابی کنید.

  • استراحت و تمرکز دوباره

اگر زمان زیادی را برای درک یک موضوع صرف کنید ممکن است تمرکز خود را برای یادگیری مطالب دیگر از دست بدهید. یکی از مهم­ترین نکات درس خواندن برای امتحانات مدرسه و دانشگاه، تغییر مباحث هر 30 دقیقه یا بیشتر برای جلوگیری از خستگی و عدم تمرکز است. زمانی که به مغز خود استراحت دادید، دوباره به بررسی و مرور موضوعات مهم بپردازید.

  • بر مفاهیم تمرکز کنید و نه صرفا حفظ کردن

به خاطر سپردن به معنای یافتن راه­هایی برای یادآوری و تکرار مطالب درسی است. هدف جدید امتحانات در مدارس و دانشگاه­ها اغلب ارزیابی درک و فهم شما از مطالب آموخته شده است، نه فقط حفظ کردن آنها!

  • در جلسه بررسی آزمون شرکت کنید

اگر استاد یا معلم شما یک جلسه مرور پیش آزمون را قبل از هفته پایانی ارائه می دهد، حتما شرکت کنید. اینجاست که می­توانید اطلاعات مهمی را در مورد فرمت امتحان و آنچه ممکن است در سؤالات پوشش داده شود و همچنین موضوعات کلیدی برای تمرکز بر مطالعات خود بیاموزید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین کتاب برای زندگی بهتر

بهترین روش صحیح درس خواندن و برنامه ­ریزی

انواع مختلف امتحانات در مدارس و دانشگاه­ها نیازمند روش­های درس خواندن و برنامه­ ریزی­های متفاوتی است. انتخاب چندگانه و مدیریت آن به معنای تمرکز بر تعاریف و مفاهیم است. از استاد خود در مورد فرمت امتحان بپرسید تا بدانید چگونه باید برای امتحان برنامه ­ریزی کنید و آماده شوید.

برنامه­ ریزی جلسات کلاس، تکالیف، تمرین­ها، پروژه­ ها و جلسات مطالعه برای سازماندهی و متمرکز ماندن بر روی درس خواندن بسیار مهم است. از یک برنامه ریز برای پیگیری مهلت ها، تاریخ ها و زمان ها استفاده کنید تا هیچ چیز مهمی را فراموش نکنید. برنامه درسی کلاس خود را برای تاریخ­ های کلیدی بررسی کنید و زمانی را برای یک برنامه درس خواندن موثر که برای شما مناسب است برنامه­ریزی کنید.

خلاصه

بهترین روش ­های درس خواندن همواره اتخاذ کلاس­های خصوصی پر هزینه و یا کتاب­های کمک آموزشی گران قیمت نیست! بلکه کنار گذاشتن عادت­ های اشتباه و به کار بردن استراتژی­های درست یادگیری و درس خواندن است. هرگز یادگیری مطالب درسی را به شب امتحان موکول نکنید، این یک اشتباه بزرگ است و وجب افزایش استرس و کاهش بازدهی شما در فرایند یادگیری می­شود. دانستن روش­های درس خواندن موثر و درست، کلید موفقیت در حرفه دانشگاهی و مدارس شما است و به پروژه­های درسی و شغلی شما نیز کمک خواهد کرد. اتخاذ روش­های صحیح و موثر درس خواندن علاوه بر اینکه برای شما بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت، در وقت و انرژی شما نیز صرفه جویی می­شود.

منابع:

https://shorelight.com/student-stories/21-best-study-tips-for-final-exams

Top 10 tips on how to study smarter, not longer

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.