دلایل نچرخیدن سینی مایکروفر و راه های برطرف کردن آن

0
5/5 - (1 امتیاز)

سینی گردان مایکروویو یک جزء بسیار کاربردی است که باعث پخت یکنواخت غذا می‌شود. اگر سینی به هر دلیلی نچرخد، ممکن است پخت یکنواخت غذا به خطر بیفتد. دلایل مختلفی مانند خراب شدن موتور محرک سینی، غلتک نگهدارنده آن و وزن بیش از حد غذا باعث بروز این مشکل می‌شوند. هر مشکل نیز راه‌حل مخصوص خود را دارد. تنها پس از شناسایی مشکل است که می‌توان نسبت به رفع آن اقدام کرد.

کارایی سینی ماکروفر چیست؟

سینی ماکروفر نقش مهمی در عملکرد بهتر این وسیله پخت و پز دارد. هدف اصلی سینی مایکروویو، ایجاد یک سطح پایدار برای گرم کردن یا پخت یکنواخت غذاها است. این قطعه برای مقاومت در برابر دماهای بالا طراحی شده است و معمولا از جنس شیشه یا مواد سرامیکی ایمن در مایکروفر ساخته می‌شود.

وقتی سینی داخل مایکروفر‌ می‌چرخد، غذا به صورت یکنواخت‌تر گرم یا پخته می‌شود. زیرا امواج مایکروویو قادر هستند از هر قسمت به غذا برسند. این حرکت چرخشی، گرما را به طور یکنواخت توزیع می‌کند و از ایجاد قسمت‌های سوخته یا خام در غذا جلوگیری خواهد کرد.

سینی، غذا را در فضای تعیین شده نگه می‌دارد و از ریختن آن و کثیف کردن داخل مایکروفر نیز جلوگیری می‌کند. کاربرد دیگر سینه مایکروویو به تسریع فرآیند پخت یا گرم کردن غذا برمی‌گردد. چرخش سینی باعث خواهد شد گرما سریع‌تر به بخش‌های مختلف غذا برسد و از تاخیر ناخواسته جلوگیری شود.

دلایل فنی عدم چرخش سینی مایکروفر

دلایل فنی گوناگونی برای عدم چرخش سینی مایکروویو وجود دارد. وظیفه چرخش سینی بر عهده یک موتور کوچک است که در صورت آسیب یا فرسودگی به درستی کار نمی‌کند. از دیگر دلایل فنی می‌توان به شکستگی یا فرسودگی حلقه غلتکی اشاره کرد. اگر غلتک آسیب دیده باشد، سینی ممکن است به درستی نچرخد یا در موقعیت خود گیر کند.
معیوب بودن کوپلینگ درایو نیز می‌تواند دلیلی برای عدم چرخش سینی مایکروفر باشد. کوپلینگ درایو یک قطعه پلاستیکی کوچک است که شفت موتور و سینی چرخان را به هم متصل می‌کند. یک کوپلینگ درایو آسیب دیده را نمی‌توان تعمیر کرد و حتما باید تعویض شود. برای این کار می‌توانید از خدمات تعمیرات سولاردام و مایکروفر استفاده کنید.

تاثیر دمای بالای غذا بر عدم چرخش سینی مایکروفر

دمای بالای غذا هم می‌تواند تاثیر بسزایی در عدم چرخش سینی مایکروفر داشته باشد. اگر دمای غذا بیش از حد افزایش پیدا کند، به سینی مایکروفر خواهد چسبید و از چرخش طبیعی آن جلوگیری خواهد کرد. ضمنا مواد مورد استفاده برای ساخت سینی نیز با تغییرات دما منبسط و منقبض می‌شوند. بنابراین سینی ممکن است از هماهنگی با مکانیسمی که آن را می‌چرخاند، خارج شود.

دمای بالای غذا نیز می‌تواند منجر به تاب برداشتن یا تغییر شکل خود سینی شود؛ مخصوصا اگر جنس سینی از پلاستیک باشد. چرا که در برابر وزن و فشار غذای داغ، انعطاف‌پذیرتر است و بیشتر مستعد خم شدن یا تاب خوردن خواهد بود. این امر می‌تواند مکانیسم چرخش سینی را مختل و از چرخش صاف یا کامل آن جلوگیری کند؛ به طوری که در برخی موارد، سینی مایکروویو برای همیشه تغییر شکل می‌دهد و نیاز به تعویض خواهد داشت.

ارتباط بین حجم و وزن غذا با نچرخیدن سینی مایکروفر

اما ارتباط بین حجم و وزن غذا با نچرخیدن سینی مایکروفر و سولاردام چیست؟ حجم و وزن غذا هم می‌تواند بر چرخش یا عدم چرخش سینی مایکروویو تاثیرگذار باشد. وقتی حجم یا وزن غذا خیلی زیاد و بیش از تحمل سینی باشد، یک نوع عدم تعادل در سینی به وجود می‌آید که چرخش آن را با اختلال مواجه می‌کند.
البته این عدم تعادل می‌تواند ناشی از توزیع نامتناسب وزن غذا هم باشد. یعنی حالتی که بخش سنگین‌تر غذا در یک طرف سینی متمرکز می‌شود. درنتیجه، مکانیسم دوار نمی‌تواند بار غذا را تحمل کند و سینی را بچرخاند.
اندازه و شکل غذا هم بر حرکت سینی تاثیر می‌گذارد؛ مثلا اگر غذا خیلی بلند یا پهن باشد، با دیواره یا سقف مایکروفر تماس پیدا خواهد کرد و مانع از چرخش سینی می‌شود. در چنین مواردی، بهتر است غذا را تکه تکه کنید و متناسب با اندازه سینی و ظرفیت مایکروویو، در دستگاه قرار دهید.

نکات مهم برای جلوگیری از نچرخیدن سینی مایکروفر

خوشبختانه با رعایت یک سری نکات مهم می‌توان شانس عدم چرخش مایکروویو را به میزان قابل توجهی کاهش داد. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین این نکات اشاره خواهیم کرد.

  • سینی مایکروویو را به درستی روی مکانیسم چرخشی قرار دهید.
  • شیارهای کفی سینی باید با چرخ‌ها یا برآمدگی‌های مربوطه در کف مایکروویو تراز باشد.
  • هرگونه انسداد یا زباله گیر کرده در مکانیسم چرخش سینی را حذف کنید.
  • از قرار دادن اجسام بزرگ یا سنگین روی سینی مایکروویو خودداری کنید.
  • برای یافتن ظرفیت وزن توصیه شده مایکروویو می‌توانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.
  • مایکروویو حتما باید روی یک سطح ثابت و صاف قرار گرفته باشد.
  • از قرار دادن تعداد زیادی اقلام یا ظروف به طور همزمان روی سینی مایکروویو خودداری کنید.
  • روغن‌کاری مکانیسم چرخش هم می‌تواند به کاهش اصطکاک و چرخش صاف و بدون اختلال آن کمک کند.

جمع‌بندی

عدم چرخش سینی مایکروفر یک مشکل آزاردهنده است که می‌تواند کیفیت پخت پز غذا را تقلیل دهد. با رعایت نکات گفته شده در این مطلب می‌توانید احتمال عدم چرخش سینی مایکروفر را به حداقل برسانید. لطفا نظرات و سوالات خود را درباره این مقاله حوزه لوازم خانگی در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

۱) چه عواملی می‌توانند باعث خرابی یا قطع عملکرد سینی چرخشی مایکروفر شوند؟

عوامل فنی مانند خرابی موتور، حلقه غلتکی و کوپلینگ درایو به علاوه کیفیت پایین سینی و حجم وزن بیش از حد غذا باعث خرابی یا قطع عملکرد سینی چرخشی مایکروفر می‌شوند.

۲) شایع ترین دلیل نچرخیدن سینی ماکروفر چیست؟

شایع‌ترین دلیل نه چرخیدن سینه مایکروفر را می‌توان به گیر کردن یک تکه از باقی‌مانده غذا در مکانیسم چرخشی مایکروفر نسبت داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.