بررسی تمام دلایل روشن نشدن کولر گازی اسپلیت و کولر آبی

0
5/5 - (1 امتیاز)

کولر گازی و آبی جز مهمترین وسایل سرمایشی در روزهای گرم سال هستند که تحمل روزهای بهاری و تابستانی را برایمان راحت تر می کنند. گاهی عملکرد این دستگاه ها با اختلال رو به رو شده و خوب کار نمی کنند. در این زمان شما باید جویای علت ایجاد مشکل باشید! شاید کولر گازی شما به علت یخ زدن لوله برگشت داکت اسپلیت در فصول سرد و عدم تعویض آن، خراب شده باشد. یا کولر آبی را از سال قبل سرویس نکرده اید و با تعویض تسمه و پوشال ها، دوباره مثل روز اول کار کند. به هر حال، یافتن دلیل اصلی ارزش صرف وقت را دارد!

البته بعضی مالکین تصمیم می گیرند مشکل سرمایش ساختمان خود را از ریشه حل کنند و به سراغ سیستم های تهویه مطبوع جدیدتری مانند فنکویل می روند. باید دید هزینه نصب و راه اندازی این تجهیزات، از قیمت دریچه فن کویل و کانال کشی تا سرویس و نگهداری، به این همه تغییر می ارزد یا خیر! در هر صورت اگر در خانه خود از کولر آبی یا گازی استفاده می کنید، ما به شما دلایل احتمالی عملکرد نامطبوع این کولرها را می گوییم.

8 دلیل اصلی روشن نشدن کولر گازی

در ادامه لیستی از مهمترین دلایل روشن نشدن کولر گازی را آورده و درباره آنها توضیح می دهیم:

خرابی برد الکتریکی اسپلیت

یکی از دلایل روشن نشدن کولر گازی اسپلیت خرابی برد الکتریکی کولر است. این برد هسته مرکزی کولرها به شمار می آید و در صورت خرابی عملکرد کل دستگاه را متوقف می کند. در واقع برد وظیفه روشن یا خاموش کردن کمپرسور، تنظیم میزان گرمایش یا سرمایش و به طور کلی عملکرد بخش های دیگر را بر عهده دارد.

تعمیر برد الکتریکی دستگاه کاری تخصصی و حرفه ای است؛ کوچکترین آسیب به بخشی از برد می تواند باعث از کار افتادن کامل آن شود؛ بنابراین اگر مهارت و تخصص کافی ندارید، تعمیر آن را بر عهده مراکز حرفه ای تعمیرات کولر گازی بسپارید.

از کار افتادن خازن

علت روشن نشدن کولر گازی می تواند از کار افتادن خازن باشد. وظیفه خازن تامین برق مورد نیاز برای کولر است و اگر کار نکند، دستگاه انرژی لازم برای روشن شدن را نخواهد داشت.

در بسیاری از مواقع کارشناس های تعمیرات برای روشن شدن مجدد کولر خازن را تعویض می کنند.

کثیف بودن فیلترهای کولر گازی

تولیدکننده ها برای تصفیه هوا در کولر گازی ها از فیلترهای مخصوصی استفاده می کنند. این فیلترها آلایندگی ها و آلودگی ها را جذب می کنند و به مرور کثیف می شوند. گاهی آلودگی فیلترها به قدری زیاد می شود که در عملکرد جریان هوای کولر گازی اختلال به وجود می آید.

برای حل این مشکل کافیست فیلترهای کولرگازی را تمیز کنید. توجه داشته باشید که اگر این کار را انجام ندهید، جریان هوای دستگاه ابتدا کند و به مرور به طور کامل متوقف می شود؛ چون گاز مبرد در کویل اپراتور یخ می زند.

کارکرد نامناسب فن کندانسور

با از کار افتادن فن کندانسور فرآیند خنک سازی مبرد به شیوه درستی انجام نمی شود. در چنین شرایطی بهتر است که از تعمیرکارهای حرفه ای کمک بخواهید تا مشکلات مربوط به فن را به طور کامل برطرف کنند.

جریان هوای نامناسب اسپلیت

به دلایل مختلفی ممکن است مسیر جریان هوای کولر گازی ها و اسپلیت ها دچار گرفتگی شود. مثلا کویل اپراتور دچار یخ زدگی می شود یا لوله های تخلیه مسدود خواهند شد. در این صورت جریان هوای نامناسب کولر روی عملکرد سایر قطعه ها نیز تاثیر نامطلوب می گذارد و بعد از مدتی کولرگازی کار نخواهد کرد.

خرابی ترموستات و کندانسور در کولر گازی

ترموستات وظیفه مهمی را در کولر گازی ها بر عهده دارد و دمای محیط را تشخیص می دهد. اگر این قطعه دچار مشکل شود، کولر خاموش خواهد شد. برای حل این مشکل باید ابتدا سنسور ترموستات را به طور کامل بررسی کنید.

نصب کردن کولر گازی اسپلیت در موقعیت نامناسب

یکی از دلایل روشن نشدن کولر گازی اسپلیت می تواند نصب دستگاه در موقعیت نامناسب باشد. مثلا اگر کولر را در محل گرمی مانند در مجاورت شومینه یا … نصب کنید، عملکرد آن با اختلال رو به رو می شود. حتی نصب این دستگاه در نواحی خیلی سرد نیز باعث اختلال خواهد شد. بنابراین به محل نصب کولر دقت داشته باشید.

کم شدن گاز مبرد یا گرفتگی مسیر آن

اگر گاز مبرد دچار نشتی شود، بعد از مدتی کمپرسور داغ می کند و از کار می افتد؛ در نتیجه از کار افتادن کمپرسور، عملکرد دستگاه نیز متوقف می شود. اگر چنین اتفاقی افتاد، باید با کمک گرفتن از کارشناس های حرفه ای تعمیرات اسپیلت، نشتی به وجود آمده را رفع کنید.

گاهی گاز مبرد دستگاه کاهش پیدا می کند که در این صورت نیز عملکرد کولر گازی متوقف می شود. حالا شما باید برای شارژ مجدد آن اقدام کنید تا مشکل از بین برود.

علت روشن نشدن کولر گازی می تواند گرفتگی مسیر جریان گاز مبرد نیز باشد. در این صورت گاز به اندازه کافی به دستگاه نمی رسد و قاعدتا کولر عملکرد مطلوبی نخواهد داشت.

4 علت روشن نشدن کولر آبی که باید بدانید!

کولر آبی نیز بنا به دلایل مختلفی ممکن است روشن نشود که در این صورت باید دستگاه را تعمیر کنید. در ادامه مهمترین دلایل این اتفاق را بررسی می کنیم:

خرابی فیوز کولر

اگر فیوز پرید یا خراب شد، باید بخش های مختلف کولر آبی از جمله پمپ آب، بخش اتصال سیم ها به فیوز یا موتور دستگاه را بررسی کنید.

اگر این بخش های مختلف کولر دچار آسیب نشده بودند، کافیست با درست کردن فیوزها دستگاه را مجددا راه اندازی کنید.

رگلاژ نبودن تسمه کولر آبی

اگر تسمه کولر آبی بیش از اندازه شل یا سفت باشد، کولر کار نمی کند و باید هر چه سریعتر برای رفع این مشکل اقدام کنید. تعمیرکارها برای حل این مشکل تسمه را به گونه ای در دور پولی جمع می کنند که به اندازه یک بند انگشت اضافه بیاورد.

بنابراین اگر احساس کردید مشکل روشن نشدن کولر از شل یا سفت بودن تسمه است، کافیست تا ابتدا پیچ های زیر موتور را نیمه باز کنید تا امکان تنظیم کردن تسمه به وجود بیاید. اکنون با شل یا سفت کردن تسمه مشکل برطرف می شود و کولر گازی درست مثل روز اول کار خواهد کرد.

خرابی موتور کولر آبی

اگر موتور یا واتر پمپ کولر روشن نشد، ابتدا سلامت آنها را بررسی کنید. گاهی آسیبی به بدنه و بخش های مختلف این قطعه ها وارد می شود، به همین دلیل کار نخواهند کرد.

فراموش نکنید به اتصالات مختلف دستگاه نیز نگاهی بیندازید؛ شما باید با بررسی فاز و نول و فیوزهای دستگاه با فازمتر این کار را انجام دهید.

اتصال برق به بدنه کولر

علت روشن نشدن کولر آبی می تواند اتصال بدنه دستگاه نیز باشد. در چنین شرایطی ابتدا قطعه های مختلف کولر مثل پمپ آب یا سیم ها را بررسی کنید؛ در بیشتر مواقع دلیل اتصال بدنه همین قطعه ها هستند. در صورتی که قطعه ها مشکلی وجود نداشت، از تعمیرکارها بخواهید که کولر را به صورت حرفه ای بررسی کنند.

حرف آخر؛ چرا کولر روشن نمی شود؟

اگر هوای منزل خود را با کولر گازی خنک می کنید، اما آن طور که باید و شاید سرد نمی شود، علت را در این مشکلات خواهید یافت: کثیف بودن فیلترها، نشتی گاز مبرد یا انسداد مسیر آن، معیوب بودن فن کندانسور و یا حتی نصب اسپلیت در جای نامناسب!

در صورت استفاده از کولر آبی، اولا باید آن را به صورت منظم سرویس و روغن کاری کنید و پوشال های کولر را شستشو یا تعویض نمایید. اما اگر از کانال ها هوای گرم وارد اتاق می شود، تسمه کولر را چک کنید. نهایتا خرابی فیوز، موتور کولر و اتصال برق به بدنه می تواند از دلایل عملکرد نامطلوب آن برای خنک سازی محیط باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.